הצבעה גורלית

בחסות המלחמה: דהירת מדינות במזרח אל האיחוד האירופי

בעוד מספר ימים בלבד יצביעו באיחוד האירופי על קידום מדינות אוקראינה, מולדובה וגיאורגיה למעמד של "מדינות מועמדות לאיחוד" • 'כיכר השבת' בסקירה: אלו הסיכויים של כל אחת מהן, וההליך (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
יתחרחב? האיחוד האירופי (צילום: shutterstock)

לקראת סוף השבוע הקרוב, ככל הנראה ביום שישי, באיחוד האירופי צפויה הצבעה על עתיד הסיכויים של המדינות אוקראינה, מולדובה וגיאורגיה להפוך לחלק מן האיחוד האירופי.

שלוש המדינות הגישו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה בקשת חירום להצטרף לאיחוד והתחילו בתהליך. אוקראינה הגישה ראשונה, זאת בצל הקשיים בזמן המלחמה - ומיד אחריה הגישו גם שכנתה מולדובה וכן גיאורגיה.

תהליך הקבלה לאיחוד האירופי הוא ארוך ומסורבל, וחלק ממנו הוא המעבר משלב הבקשה לשלב 'מדינה מועמדת', תהליך שבדרך כלל לוקח לפחות שנה, אך בשל מצב המלחמה באוקראינה ובשל הגשת 'בקשת חירום', הואץ התהליך - וכבר לקראת סוף השבוע נדע אלו מדינות מבין שלושת המדינות שהגישו בקשה - יהפכו למדינות מועמדות.

הנשיא זלנסקי מגיש את המסמכים לנציבת האיחוד האירופי פון דר ליין

לאחר ההפיכה ל'מדינה מועמדת', מנהלת המדינה משא ומתן על תנאי הכניסה לאיחוד האירופי, תהליך שיכול להימשך גם שנים ארוכות.

בשבת האחרונה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיש באופן רשמי את הבקשה ובאיחוד אומרים שישתדלו להאיץ את התהליך.

מה הסיכויים להפוך למדינה מועמדת?

כאמור, מדובר בהליך ארוך ומסורבל, וגם לאחר קבלת המעמד אין הדבר אומר כי המדינה תתקבל לאיחוד. כיום יש מדינות רבות במעמד 'מועמדות' שנמצאות במעד זה כבר מספר שנים, חלקן ארוכות: אלבניה, צפון מקדוניה, טורקיה וסרביה.

(צילום: לשכת נשיא אוקראינה)

סיכוייה של אוקראינה נחשבים לגבוהים מאוד זאת למרות התנגדותן של דנמרק והולנד (ע"פ הפרסום באתר החדשות 'בלומברג'). המלחמה במדינה ותחושת האשמה של מדינות רבות באיחוד מגבירות את הסיכויים של אוקראינה.

לצידה ניתן לראות כי סיכוייה של מולדובה, שכנתה של אוקראינה - סבירים מאוד. מולדובה כאמור, הגישה בקשת חירום זמן קצר לאחר הגשת בקשת החירום של אוקראינה.

יחד עם זאת, המדינה השלישית שעומדת על הפרק, גיאורגיה, בעלת סיכויים נמוכים להתקבל להמשך התהליך, זאת לאחר ביקורת חריפה בשבוע שעבר על התנהלות גיאורגיה מול שוק התקשורת וחופש העיתונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר