שעות לפתיחת הקלפיות

המנהיג האנטי-ישראלי יצליח להפוך לראש ממשלת צרפת?

הקלפיות ברחבי צרפת ייפתחו להצבעה ל'אסיפה הלאומית', הלא הוא הפרלמנט של צרפת • ז'אן לוק מלנשון, שהפסיד בבחירות לנשיאות ונושא מאחוריו אמירות בעייתיות ינסה להפוך לר"מ צרפת (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

מחר בבוקר (ראשון) צפויות להיפתח הקלפיות בצרפת בבחירות לאסיפה הלאומית, שבועות ספורים לאחר הבחירות לנשיאות צרפת.

הבחירות שיתקיימו מחר יהיו הסיבוב הראשון שיקבע מי יעלו לסבב נוסף בשבוע הבא מטעם מפלגתם - מה שייקבע את זהות הפרלמנט הצרפתי הבא.

6,293 מועמדים ינסו להפוך לחברים בפרלמנט הצרפתי המונה 577 חברים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ומפלגתו 'קדימה' ינסה לשמר את ראש הממשלה הטרייה אליזבת בורן על ידי השגת רוב פרלמנטרי.

מנגד, איש השמאל הקיצוני שמאחוריו אמירות אנטי ישראליות ואף אנטישמיות, ביצע סדרה של איחודים עם מפלגות שמאל בניסיון להדיח את בורן ולהפוך לראש ממשלה, התפקיד השני בחשיבותו בצרפת - זאת למורת רוחו של נשיא צרפת עמנואל מקרון.

באופן חריג בפוליטיקה הצרפתית, מנסה איש השמאל הקיצוני מלנשון לחייב את נשיא צרפת להפוך אותו לראש ממשלת על ידי יצירת 'בלוק חוסם' של גוש השמאל, מה שימנע ממקרון לקדם כל רפורמה אם לא ייכנע לדרישתו. כל זאת בהנחה כמובן שמלנשון ושאר השמאל ישיג את האפשרות האלקטורלית.

על פי החוקה הצרפתית אך ורק נשיא צרפת בוחר את ראש הממשלה - אך נראה כי אם אכן מלנשון ישיג רוב, למקרון לא תהיה הרבה ברירה.

הבחירות לנשיאות צרפת שנערכו לפני מספר שבועות יכולים ללמד אותנו כי בצרפת קיימים שלושה גושים: מרכז-ימין של מקרון, ימין קיצוני של לה פן, ושמאל קיצוני של מלנשון.

מקרון, בניסיון לפנות לקהל של מלנשון, בחר דווקא באליזבת בורן לראש ממשלת צרפת, בין הירת בשל העובדה כי הייתה בממשלה האחרונה סמן שמאלי.

למרות שבבחירות לנשיאות היה נראה כי מקרון ולה פן מובילים את הגושים הגדולים, בבחירות לאסיפה הלאומית הימין נותר מפולג, ואילו השמאל התאחד, והשיג מומנטום משמעותי.

כך זה יעבוד

כאמור, מחר בבוקר ייפתחו הקלפיות בהן יבחרו אזרחי צרפת במחוזות השונים. כל מחוז צפוי לשלוח נציג אחד - ובדומה לבחירות לנשיאות, אם אף אחד מהמועמדים לא השיג רוב, מתקיים סיבוב שני שבוע לאחר מכן.

כל מפלגה מנסה שכמה שיותר מועמדים מטעמה יצליחו לנצח בבחירות מטעם המחוזות, בחירות שייקבעו את זהות הפרלמנט לחמש השנים הבאות.

יחד עם זאת, רבים מהמחוזות ייאלצו לצאת לסבב בחירות נוסף ביום ראשון הבא, דבר שישאיר, אולי, בערפל את האפשרות של ז'אן לוק מלנשון להפוך לראש ממשלה על אפו וחמתו של הנשיא מקרון

מה הסיכוי של מלנשון להפוך לראש הממשלה

כאמור, אחרי בחירות רבות לנשיאות בהן מלנשון ניסה להפוך לנשיא צרפת, כעת מכוון איש השמאל הקיצוני לתפקיד השני בחשיבותו ברפובליקה הצרפתית.

אם בבחירות הקרובות ההערכות יצדקו ואחוז ההצבעה יהיה נמוך, הדבר עשוי לשרת את המרכז-ימין ואת עמנואל מקרון - שכן מצביעו הם אוכלוסייה מבוגרת יותר שיוצאת להצביע.

לעומת זאת, מצביעי השמאל הקיצוני של מלנשון הם קהל צעיר יותר, ופחות נוטים לצאת ולהצביע - דבר שיכול לשחק לרעתו של ז'אן לוק מלנשון.

כמו שבישראל מילת המפתח היא 61, בצרפת המספר קצת גבוה יותר - 289 (כיום מקרון מחזיק ב-308 מושבים), מספר החברים הנדרש לרוב בפרלמנט. האם מלנשון ישיג 'בלוק חוסם'? האם מקרון יצליח יחד עם ראש הממשלה שלו בורן? נדע בקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר