'המנהיגים', הפרק השביעי

הרודן שקרא לחודש על שמו ונתן לחם עם אבנים לאסירים

"ההיסטוריה חוזרת"? בסדרת הכתבות ב'מגזין כיכר' נחזור למנהיגים שהשפיעו על דפי ההיסטוריה - מי לטובה ומי לרעה • והפעם: סיפורו של אחד הרודנים ההזויים ששינה תאריכים על שמו (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock, לשכת הנשיא טורקמנבשי)

קחו כבוד, אגו, כבוד ותוסיפו עוד הרבה אגו - ואולי תוכלו להבין חלק מפולחן האישיות של הדיקטטור שכל כך אהב את עצמו והיה כה אכזרי.

בפרק השביעי של סדרת הכתבות 'המנהיגים' נתמקד בדמותו של הרודן מטורקמניסטן, הלא הוא ספרמורט ניאזוב שגם לימים שינה את שמו לטורקמבשי - אבל עוד נגיע לזה.

נפילת הקומוניזם

אחרי 100 שנים בלי עצמאות - בשנת 1991, נפל הקומוניזם, וניאזוב, ששימש כמנהיג טורקמניסטן הקומוניסטית כמושל בובה של השלטון הסובייטי מאז 1985, הפך למועמד הריאלי ביותר להובלת המדינה הטריה.

בשנת 1992 (תשנ"ב) התקיימו בטורקמניסטן בחירות בהן ניצח ניאזוב במפתיע - אחרי שאף אחד אחר לא העז להתמודד נגדו.

ניאזוב בשנת 1991 - ימי קריסת הקומוניזם

פעמים רבות שואלים מועמדים פוליטיים מה יהיו הדברים הראשונים שיעשו. ניאזוב הצנוע, החליט להתחיל לפתח פולחן אישיות בלתי נגמר כששינה את שמו לטורקמנבאשי - על שם המדינה אותה הנהיג עד למותו.

בנוסף, במהלך כהונתו, העביר משאל עם בו 99 אחוזים מהעם "בחר" בו להישאר נשיא למשך עשור בלי בחירות. אך בהמשך כל זה לא הספיק לו, ופעל לכך שהפרלמנט יאשר כי טורקמנבאשי יהפוך לנשיא לכל החיים. בבחירות שהתקיימו לפרלמנט, בחר הנשיא בקפידה כל מועמד.

סוסים, מלונים והזיות

טורקמנבאשי נחשב לאחד הדיקטטורים המוזרים ביותר בהיסטוריה. כך למשל אסר על גידול סוסים לאוכלוסייה פרטית ומי שהתעקש - נעצר ונכלא בתנאים אכזריים במיוחד.

בנוסף, החליט כי בכל 10 ליולי, טורקמניסטן תחגוג יום מיוחד, יום חג של ממש; "יום המלונים" - ובחודש אחר היה גם את 'חודש הסוס'. כן, הוא אהב מאוד סוסים.

ואם כבר חודשים, הנשיא טורקמנבאשי קבע כי מעתה אין יותר במדינה חודש ינואר. השם החדש הוא לא כסליו למקרה שחשבתם, אלא טורקמנבאשי. מפתיע בהתחשב בצניעות של הרודן האכזרי.

בהמשך, החליט שהוא לא אוהב מופעי אופרה, קרקסים ובלט, והודיע על איסור בחוק על ביצוע כל אחד מהמופעים הללו.

ההזיות של טורקמנבאשי הרחיקו לכת כמעט בכל תחום אפשרי. בשנת 1997, החליט טורקמנבאשי כי הוא מנסה להיגמל מסיגריות. הדבר גרר לחוק חדש - איסור על עישון בכל טורקמניסטן, ורבים נאלצו לעשן בסתר.

יוזמה נוספת שממש היטיבה עם בני עמו - בניית פסל זהב עצום ממדים בגובה של מעל 75 מטרים, כשגולת הכותרת - פסלו של טורקמנבאשי מסתובב בהתאם למיקום השמש, כי הרי הוא חזק מהשמש...

בהמשך, טורקמנבאשי יצר בעיית ניווט חמורה, ורק נשמח בשביל 'וויז' שלא היו פעילים בשנים אלו. טורקמנבאשי שינה שמות של רחובות, שדות תעופה, מבני ממשל ועוד על שמו. הדבר עורר בעיה. כשיש כמה רחובות טורקמנבאשי באותה שכונה - איך תדע לאן לשלוח דברים בסיסיים כמו דואר?

לסיום - בשנת 1998, הגיע מטרואריט ליד טורקמניסטן שהרהיב את אזרחי המדינה המדוכאת - מה שכמובן הביא לכך ששמו של המטאוריט הפך מיידית ל'טורקמנבאשי'.

עינויים וכליאת מתנגדי משטר

על פי עדויות של ניצולים מבית הסוהר - שרבים מהם עדיין שם בהוראת יורשיו של טורקמנבאשי, "לא היו מחשמלים אותנו ולא שום דבר כזה".

הניצול, שנאשם בגידול סוסים באופן פרטי סיפר לכלי תקשורת לפני שנים כי "הם פשוט שמו שישה אסירים בחדר של שניים ומנעו אוכל".

"אנשים היו פשוט מאבדים ממשקלם, ומסתכלים אחד על השני בדממה כמו חבורה של קופים", העיד הניצול. "מדי פעם היו מגיעים הסוהרים ונותנים לנו לאכול פיסת לחם עם מעט דייסת דוחן ליד. כמובן שהלחם נאפה באופן קבוע עם חול ואבנים, מה שהקשה את האכילה".

אמור לי מי חבריך? ניאזוב עם ידידו ולדימיר פוטין (צילום: Величкин Сергей; Родионов Владим‏)

עוד סיפר כי "היינו מקבלים לעיתים גם מרק שמורכב מקליפות בצל ובמקרה הטוב היינו זוכים לקבל בתוך בליל המים הרתוחים גם חתיכה קטנה מהבצל או מתפוח אדמה".

האסיר המשוחרר, השתחרר בדרך נס, כשבית הכלא נחשב למקום ממנו יוצאים רק מתים. "היו נותנים לנו לצאת רק פעם בשבוע מהתא - ואז היינו רואים שמיים. כשהיו מוציאים אותנו, היינו זוכים למקלחת קרה ולעיתים גם להתגלח".

רבים היו מתים בבית הכלא מאיבוד משקל כשזו הייתה המטרה של טורקמנבאשי.

כך או כך, בשנת 2006 מת טורקמנבאשי, ויורשו משתדל להמשיך אותו ואת דרכו המפוקפקת.

  • לתגובות לכתב: tziki@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר