"נחצו הקווים"

סערה בגרמניה: יהודים הוצגו כחזירים

תערוכת האומנות 'דוקומנטה' בעיר קאסל הציגה איור של אמן אינדונזי ובו חייל יהודי של המוסד עם אף של חזיר • מיצג אחר בתערוכה השווה בין צה"ל לבין הוורמאכט, צבא היטלר (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: ללא קרדיט)

אנטישמיות בגרמניה: מיצגים בהם צוירו יהודים כחזירים הופיעו ב'דוקומנטה', תערוכת אומנות מפורסמת בעיר קאסל המתקיימת מדי חמש שנים בין ה-18 ביוני ל-25 בספטמבר.

מדובר באיורים של אמן מחאה אינדונזי בשם טארינג פאדי, ביניהם נראה חייל שעל הקסדה רשום 'מוסד', ומאחוריו טיל אטומי, עם אף של חזיר וצעיף שעליו רקום מגן דוד.

התערוכה, שמקבלת מימון מממשלת גרמניה וזו הפעם ה-15 שבה היא פועלת, הציגה מיצגים רבים, בתוכם גם לא מעט מקוממים. כך למשל, מיצג אחר בתערוכה, של אמן בשם מוחמד אל חוואג'רי, משווה בין צה"ל לבין הוורמאכט, צבא היטלר.

אך מיצג החזיר היהודי היה צעד אחד רחוק מדי, והדבר גרם לסערה במדינה. המועצה המרכזית של יהודי גרמניה פתחה במחאה ודרשה את הסרת המיצג, כאשר ניצולי שואה גרמניים מזדעקים על הסממנים האנטישמיים.

השגרירות הישראלית פרסמה גם היא הודעת גינוי חריפה: "אנו זועמים על הגורמים האנטישמיים המוצגים בפומבי ב'דוקומנטה 15'. האלמנטים המוצגים בחלק מהמוצגים מזכירים את התעמולה של גבלס ועושיו בתקופות אפלות של ההיסטוריה הגרמנית. לא רק שכל הקווים האדומים נחצו, הם נופצו".

גם הנציב הממשלתי למאבק באנטישמיות, פליקס קליין, מחה כנגד האיור וטען כי הממשלה לא אמורה לממן דברים מעין אלו.

בשבת האחרונה הצטרף למחאות פרנק-ואלטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה. שטיינמאייר אמנם נאם בטקס הפתיחה של התערוכה, אך אמר בו כי למרות הלגיטימיות של הביקורת על ישראל, הגבול נחצה כאשר שמים בסימן שאלה את זכות הקיום שלה.

אתמול (שני) החליטה הנהלת 'דוקומנטה' להיכנע, וכיסתה את האיור האנטישמי. במקום יוצב שילוט עם הסבר עבור המבקרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר