התושבים אישרו

ז'בוטינסקי וגולדה מאיר: שמות מפתיעים לרחובות בקייב

אחת הדרכים שבה מנסה אוקראינה לשמור על מצב הרוח הלאומי בשעת הכיבוש הרוסי, היא קריאת רחובות על שם דמויות אוקראיניות בולטות • התושבים הצביעו בעד (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
קייב בשבוע שעבר (צילום: Shutterstock)

בשורה מעניינת מקייב: רחובות ייקראו ע"ש המנהיגים הציוניים זאב ז'בוטינסקי וגולדה מאיר - כך הכריזה עיריית הבירה האוקראינית.

אחת הדרכים שבה מנסה אוקראינה לשמור על מצב הרוח הלאומי בשעת הכיבוש הרוסי, היא קריאת רחובות על שם דמויות אוקראיניות בולטות. בשבוע שעבר נערכה הצבעה בקרב תושבי השכונות, באשר לשינוי שמם של כמה רחובות.

הרחובות - שחלקם נשאו את שמותיהן של דמויות המזוהות דווקא עם רוסיה או ברית המועצות הקומוניסטית - יזכו לשינוי השם. ועדת השמות הציעה אנשי רוח, תרבות וממשל בולטים בהיסטוריה האוקראינית, אף אם אלו התפרסמו מאוחר יותר מחוץ לתחומי המדינה.

שתי דוגמאות שעוררו עניין הן, עוסקות בדמויות ציוניות מפורסמות. שמו של זאב (ולדימיר) ז'בוטינסקי, מהוגי הציונות, ראש בית"ר ומצביא האצ"ל, יתנוסס על רחוב קרסנודרסקאיה לשעבר. 'קרסנו' ברוסית פירושו אדום, כצבעה של התנועה הקומוניסטית, וברוסיה זהו שורש נפוץ לשמות של מקומות.

ביתו של ז'בוטינסקי באודסה (צילום: Shutterstock)

ז'בוטינסקי נולד וגדל בעיר אודסה שבאוקראינה, בזמן שזו הייתה תחת שלטון 'האימפריה הרוסית'. בקייב רואים בז'בוטינסקי כדמות תרבותית לאומית, למרות שברבות הימים ניכסה אותו אליה מדינת ישראל.

גם ראש הממשלה הרביעית, גולדה מאיר, תזכה להנצחה בחוצות קייב. רחוב מורומסקאיה לשעבר, גם הוא שם נפוץ ברוסיה, ייקרא גולדה מאיר, על שם הפוליטיקאית ילידת העיר.

כ-6.5 הצבעות התקבלו בוועדת השמות לאורך התהליך, ורחובות רבים בעלי ניחוח רוסי או סובייטי יפנו את שמם לטובת גירסה חדשה ופרו-אוקראינית.

בתקופה האחרונה ניכרת רגיעה מסוימת בקייב, כאשר פני העיר המופגזת מתחילים להתרענן. שגרירות ישראל בקייב נפתחה אף היא מחדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר