קרב במפלגה השמרנית

משישה יוצא אחד: מי יחליף את בוריס ג'ונסון?

שבוע אחרי הודעת ר"מ בריטניה ג'ונסון על פרישה מתפקידו, 8 חברים מהמפלגה השמרנית הודיעו על רצונם להחליפו. מתוכם - 2 כבר הודחו • מקיף: מי יכנס לנעלי ג'ונסון (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
מימין לשמאל: רישי סונאק, בוריס ג'ונסון, פני מורדאנט (צילום: Shutterstock)

בוריס ג'ונסון הוא אחד המנהיגים המוכרים והצבעוניים ביותר בעולם. שלוש שנים אחרי שהביא ניצחון חסר תקדים למפלגה השמרנית, נאלץ להתפטר אחרי שורה ארוכה של שערוריות.

שבוע אחרי הודעת ג'ונסון, החל המירוץ להנהגת המפלגה השמרנית הבריטית ולראשות הממשלה למשך התקופה שנשארה עד הבחירות הקרובות.

כך השיטה עובדת:

שיטת הבחירה במפלגה השמרנית מעניקה כח למצביעי המפלגה אך גם כח רב לחברי הפרלמנט מטעם המפלגה. בכל פעם כשיש בחירות להנהגת המפלגה, ועדה מיוחדת בשם ועדת 1922 קובעת את חוקי הבחירה.

בבחירות הנוכחיות נקבע כי כל אדם המעוניין להפוך לראש ממשלה ומנהיג המפלגה, צריך להציג לכל הפחות 20 חתימות של חברי פרלמנט שמרנים מכהנים.

בשלב זה, שורה ארוכה של מועמדים הודיעו על פרישה מהמירוץ לאחר שלא השיגו מינימום חתימות הנדרשות להגשת מועמדות רשמית.

בסבבים הבאים יכריעו רק חברי הפרלמנט מטעם המפלגה מי יישאר לסבב נוסף. בכל סבב מודח לפחות אדם אחד - עד שנשארים שני מועמדים העומדים לבחירת מתפקדי המפלגה.

סיבוב א'

על פי הנהלים, בסיבוב הראשון כלל המועמדים צריכים להשיג לכל הפחות 30 הצבעות של חברי פרלמנט כדי לעלות לשלב הבא.

בסבב שנערך אתמול (רביעי) שני מועמדים לא הצליחו להשיג את מספר הקולות הנדרש והודחו מהמירוץ: נאדים זהווי שר האוצר הנכנס שרמז כי לא יעביר את תמיכתו למועמד כלשהו, וג'רמי האנט, האיש שעלה בבחירות הקודמות לסבב האחרון מול ג'ונסון הודח בתבוסה קשה עם 18 קולות בלבד. האנט הכריז כי הוא מעביר כעת את תמיכתו לרישי סונאק, שר האוצר המתפטר - צעד שהפתיע רבים.

סבב ב'

גם בסבב השני בנערך היום משתתפים רק חברי הפרלמנט מטעם המפלגה. בסבב הנוכחי אין מינימום קולות נדרש, אך המועמד שקיבל את המספר המועט ביותר של קולות - יודח. במקרה של תיקו במקום האחרון, יודחו שני המועמדים שהגיעו אל המקום האחרון.

בהצבעה שצפויה להיפתח בקרוב, מנסים ששת המועמדים ששרדו להשיג את קולות חברי הפרלמנט שתמכו בסבב אתמול בשני המועמדים שהודחו מהמירוץ.

הערב בשעה 17:00 אחר הצהריים יודיע יו"ר ועדת הספסל האחורי 1922 של המפלגה השמרנית על חברי הפרלמנט שיעלו לסבב הבא.

סבבים נוספים

לאחר פרסום התוצאות היום לפיהן יעלו לכל היותר חמישה מועמדים לסבב הבא - ייקבע סבב נוסף, עד להישארות שני מועמדים בלבד שיגיעו להכרעה על ידי מתפקדי המפלגה.

סבב אחרון

כאמור, בסבב האחרון יגיעו כלל מתפקדי המפלגה לבחור את המועמד העדיף עליהם בין שני המועמדים שהעפילו לסבב האחרון אחרי שורה של הצבעות על ידי חברי הפרלמנט מטעם המפלגה.

על פי ההערכות, שר האוצר המתפטר רישי סונאק צפוי להגיע אל הסבב האחרון, אך בשלב זה עדיין לא ברור מי יתמודד מולו. ייתכן כי בוחרי המפלגה יחליטו דווקא לבחור באדם השני כמנהיג המפלגה וכראש הממשלה.

שתי המועמדות הבולטות להעפלה מול סונאק הן פני מורדאנט שרת ההגנה לשעבר שעשויה לאיים על הצלחת סונאק במירץ, ושרת החוץ ליז טראס שמצטיירת כמועמדת נוחה יותר לניצחון על ידי סונאק.

כך או כך, הכל עדיין פתוח, וגם רישי סונאק לא יכול לנוח על זרי הדפנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר