טור פרשנות

למרות הביקורת על סעודיה, את ביידן מעניין דבר אחד - נפט / ציקי ברנדוין

נשיא ארצות הברית יצא השבוע למסע במזרח התיכון בו גם ביקר בישראל, אך המטרה העיקרית של ביידן היא אחת - נפט, נפט ונפט • למרות הביקורת שלו וסביבתו נגד סעודיה, כסף מעל הכל • טור פרשנות מאת ציקי ברנדוין (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
ביידן (צילום: Shutterstock)

"הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים." הציטוט המפורסם הזה משום מה משוייך לראש הממשלה שמיר, למרות שמי שהגה אותו הוא ראש הממשלה לוי אשכול. אך לא התכנסנו כאן כדי לדון באשכול ושמיר אלא בדברים החשובים באמת לארה"ב, ביידן והמערב כולו - נפט בכל מחיר.

מאחורי ביידן שורה ארוכה של אמירות נגד המשטר הסעודי והתנהלותו, בייחוד בצל רצח העיתונאי ח'אשוקג'י. שורת האמירות ארוכה יותר מהתורים בנתב"ג בימי השיא, אז איך ביידן בכל זאת החליט להגיע לבקר בסעודיה למרות הביקורת? ויותר מזה, איך הוא אפילו התחנן בפני יורש העצר הסעודי לפגישה ושיחת טלפון?

לשאלות אלו יש שתי תשובות. התשובה הראשונה היא כמעט התשובה לכל דבר בארבעת החודשים האחרונים: המלחמה באוקראינה. התשובה השנייה: כסף, נפט, כסף ועוד הרבה נפט. כמה שיותר יותר טוב.

מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה הוטלו סנקציות קשות נגד רוסיה, אך כמו בכל סנקציות, גם הצד המטיל סנקציות נפגע - ורוסיה לא נשארת חייבת. הזרמת הנפט הרוסי למערב צומצמה מאוד.

פוטין מבהיר מסר אחד פשוט לאזרחי המערב: תבינו, אל תעודדו את המנהיגים שלכם להטיל עליי סנקציות ולהתערב במלחמה שלי - או שחשבון החשמל, הדלק והאנרגיה ימשיך לזנק.

מדינות כמו גרמניה וצרפת הפכו לאורך השנים האחרונות כמעט תלויות לחלוטין במשאבי האנרגיה הרוסיים - ופוטין יודע זאת היטב ומחזיק אותם חזק חזק.

הדבר כמובן בא לידי ביטוי גם בשטח, כשגרמניה וצרפת מנסים לנקוט בגישה כמה שפחות נוקשה מול פוטין, שלא יעצור לחלוטין את אספקת האנרגיה למדינותיהם. מצד שני, מנהיגי המדינות מנסים להיזכר כאלו שהיו בצד הנכון של ההיסטוריה, והדבר גובה מחיר כבד.

לצד צרפת וגרמניה, ביידן מבין כי אין לו ברירה. הסנקציות מפוטין לא יוסרו, כעת נותר רק למצוא מסלול חלופי להשגת נפט ואנרגיה.

המלחמה באוקראינה כואבת לכל אדם אכפתי. רק השבוע פורסם כי קרוב ל-5,000 אזרחים נהרגו באוקראינה בארבעת החודשים האחרונים. אבל מי זוכר את הבעיתיות של הסעודים? אלו היו הטרדות שלפני הפלישה.

ביידן החליט להגמיש את העקרונות שלו מול הסעודים, ואף נאלץ להשפיל את עצמו. כי הסעודים ידעו שאחרי שורה של התבטאויות קשות נגדם, זה הזמן לנקום.

על פי פרסומים בארצות הברית לאורך התקופה בכירים בממשל הסעודי סיננו שיחות מביידן, דבר שבעבר לא היו מרשים לעצמם לעולם.

ביידן התחנן עוד ועוד והשיג פגישה בסעודיה שתערך לאחר הביקור בישראל. הנשיא האמריקני ינסה להשיג נפט והוזלה של מחירי האנרגיה.

אם הסעודים יתנו למערב נפט או לא - זה כבר תלוי בם, אבל את המחיר ביידן כבר שילם: התכופפות לסעודים בניגוד לדעת חברים רבים ממפלגתו ומחוצה לה. הדבר עוד עשוי להסב לו נזק אלקטוראלי קשה מאוד, במספר אחוזי התמיכה שעוד נשארו לו...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר