הדיון שהתכנס, ההצעה והתהיות

המשבר הישראלי מול רוסיה: "איש לא מבין מה פוטין רוצה"

פרטים מהדיון המורחב שכינס ראש הממשלה בעקבות המשבר מול רוסיה נחשפים: ליברמן ואלקין בקו נוקשה, גורם מדיני מתאר כי איש לא באמת הבין מה פוטין רוצה • ההצעה: לגייס את הרצוג (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
פוטין, לפיד ובניין הסוכנות היהודית (צילום: shutterstock, Marc Israel Sellem/POOL, Yonatan Sindel/Flash90)

המשבר הישראלי מול רוסיה: נתק של ממש שורר, כפי שדווח ב'כיכר השבת', בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובין ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד. אמש (בין ראשון לשני) הציעו בכירים בדרג המדיני בישראל לערב את הנשיא הרצוג, אשר לו ניסיון בפתרון משברים, כפי שעשה במשבר מול נשיא טורקיה ארדואן ובמשבר מול פולין, בנושא. כך דווח ב-Ynet.

כזכור, בתקופה האחרונה העביר שגריר רוסיה בישראל מסרים לגורמים ישראלים, לפיהם הרוסים לא מרוצים ממינויו של יאיר לפיד לראש ממשלת המעבר של ישראל. כך חשף בשבוע שעבר ירון אברהם במהדורה המרכזית של חדשות 12.

לפי הדיווח, ההסתייגות הרוסית מגיעה בעקבות התבטאויותיו בעבר של לפיד נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. עוד דווח כי גורמים ברוסיה טענו שהיות לפיד ראש הממשלה מייצרת קשיים ביחסים בין מדינות ישראל ורוסיה. משגרירות רוסיה בישראל נמסר: "מקווים שישראל תבחר בגישה חסרת פניות, מאוזנת ושקולה בנושא זה".

בשבוע שעבר דווח כי רוסיה פועלת להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בכל שטחה של רוסיה. השבוע צפוי דיון בבית משפט במדינה בנושא המשך פעילות הסוכנות היהודית - דבר שעשוי לפגוע קשות ביהדות רוסיה וביחסי רוסיה-ישראל.

ראש הממשלה כינס דיון

אתמול כינס ראש הממשלה לפיד, דיון בראשותו בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, בצל הקריאה הרוסית לעצור את פעילות ה'סוכנות' במדינה. לפיד אמר בדיון כי היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה. סגירת משרדי הסוכנות תהיה "אירוע חמור, שישליך על היחסים".

ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשיך ולקדם דיאלוג מדיני בכיר בנושא.

ב-ynet דווח, בשם גורמים שנכחו בדיון, כי במהלך הדיון הפגינו השרים אלקין וליברמן קו נוקשה מול רוסיה. יחד עם זאת גורם ישראלי צוטט ב-ynet אומר כי בדיון עלו יותר "גזרים", היינו מחוות לקראת רוסיה, מאשר "מקלות". לדברי הגורם, בסופו של דבר "איש לא מבין באמת מה פוטין רוצה מאיתנו".

הסיבה לעוינות

המשבר מול רוסיה מגיע בעקבות התבטאויותיו של לפיד, בעת שזה כיהן כשר החוץ לפני מספר חודשי, נגד המלחמה באוקראינה. כזכור, זמן קצר אחרי תחילת המלחמה תקף לפיד את רוסיה. "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ישראל מגנה את ההתקפה, מוכנה ונערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה", אמר לפיד כשר החוץ.

הוא הוסיף: ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים. השעות והימים הראשונים של כל מלחמה, הם גם הזמן האחרון שבו אפשר עדיין לעצור. לחזור לשולחן הדיונים, בתיווך המעצמות, ליישב את המחלוקות בדרכי שלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר