מות המלכה אליזבת

"שֶׁנָּתַן מִכְּבוֹדוֹ לְבָשָׂר וָדָם" | אלו "תנאי הקבלה" לתפקיד המלך

אחרי שבעה עשורים של המתנה, הנסיך צ'ארלס הפך למלך למרות העובדה שהוא דמות אפורה למדי לעומת אמו המלכה אליזבת, ואפילו לעומת בנו - ווילאם | איך הופכים למלך ומה הם חובותיו וזכויותיו? ציקי ברנדוין עושה סדר (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

"המדינה מודאגת מאוד... ליבי עם הוד מלכותה", כך פתחה ואמרה ליז טראס, מי שרק יומיים לפני מונתה לראש ממשלת בריטניה על ידי המלכה.

בעוד ראש הממשלה הטריה הצהירה את דברים הללו בפני הפרלמנט הבריטי, היא כבר ידעה - אחרי יותר מ-70 שנים על כס המלכה, שאליזבת השנייה אינה בין החיים.

אחרי שבעה עשורים של המתנה, הנסיך צ'ארלס הפך למלך למרות העובדה שהוא דמות אפורה למדי לעומת אמו המלכה אליזבת, ואפילו לעומת בנו - ווילאם.

אז איך הופכים למלך? מה צריכים לרשום בקורות החיים כדי להיות מלך? ומה בדיוק כוללות החובות והזכויות של המלכים? "זה צרות של אחרים", אמרתם? אין על אסקפיזם.

כך הופכים למלך

ראשית, בעידן של היום, אם תרצו להפוך למלך כנראה שלא תוכלו לכבוש חבלי ארץ או להביא להפיכה, לפחות לא בממלכה המאוחדת.

שנית, על המלך או המלכה המכהנים למות - תשאלו את המלך צ'ארלס, הוא חיכה 70 שנים עד שהפך למלך, כשאמו חיה שנים ארוכות.

נראה כי כמעט ואין כל דרישה חוץ מדופק כדי להפוך למלך, כל שתצטרכו בנוסף לכל זאת - להיות צאצא ויורש חוקי של המלוכה.

החוק הראשון: להיות צאצא של האלקטורית סופיה מהנובר, מי שהייתה נכדתו של המלך ג'יימס הראשון - הראשון שמלך על אנגליה, סקוטלנד ואירלנד.

עד לפני עשור, החוק היה כי הכתר עובר מהמלך המת לבן הבכור, ואם ישנה בת בכורה - הכתר יעבור לבן המבוגר ביותר. רק אם אין בן, הנסיכה הופכת למלכה.

מאז 2011, מדינות הממלכה הכוללות גם את אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה ועוד מדינות רבות החליטו על שינוי החוק, ומאז, הירושה אמורה לעבור לבכור, לא משנה אם מדובר בגבר או אישה. ובנוסף, החוק החדש נכנס לתוקף רק עבור מי שנולד אחרי 2011.

למשל - ביום בו המלך הנוכחי, צ'אלס השלישי ימות, הנסיך ווילאם צפוי לרשת אותו. אבל מה היה קורה לו למלך לא היו ילדים?

במקרה כזה המלוכה עוברת לאחיו של המלך - ואם לא - לדודים.

כך אליזבת הפכה למלכה - בניגוד לסיכויים

"המלך החדש, אדוארד השמיני, טס היום באווירונו מארמון מאנדינגהאם ללונדון. זו הפעם הראשונה שמלך אנגלי טס באווירון", כך דווח בהתרגשות בעיתון 'דבר' בשנת 1936, זמן קצר לאחר עלייתו של המלך אדוארד לכתר, בנו בכורו של המלך שמת, ג'ורג' החמישי.

המלך הראשון שזכה לטוס באווירון היה גם מלך שכיהן בתפקיד פחות זמן מנפתלי בנט כראש ממשלה, זאת לאחר שהתחתן עם גרושה, בניגוד לחוק הבריטי.

לפני שתרחמו על המלך אדוארד, נעודד אתכם כי בניגוד לאחיו, המלך ג'ורג' השישי, אדוארד היה חברם של נאצים רבים, ולאחר וויתורו על הכתר בשביל רעייתו הגרושה, ברח לצרפת, שם זכה לימים להגנה של המשטר הנאצי על נכסיו - ובגרמניה הנאצית אף שקלו למנותו לשליט בובה של בריטניה לו היו מצליחים לכבוש את בריטניה.

בעקבות הפרשה שהסעירה את הממלכה, ג'ורג' השישי, אביה של המלכה אליזבת ואחיו של המלך אדוארד - הפך למלך החדש, ומאז ברור כי צאצאיו הם אלו שירשו את הכתר.

מאז, החוק האוסר על מלך להיות נשוי לאישה גרושה שונה, וכיום המלך החדש בעצמו גרוש מהנסיכה דיאנה ונשוי לאישה גרושה.

מלוכה - הסוף?

באנגליה, ולימים הממלכה המאוחדת, שולטים מלכים כבר מאות שנים, כשלאורך השנים כוחם של המלכים הצטמק על חשבון שאר רשויות המדינה, עד שהפכו לתפקיד טקסי בלבד.

ימים אחרי מותו של מלך או מלכה, ברחבי העולם תוהים האם מדובר בתחילת הסוף עבור המלוכה. אמנם ההיסטוריה בימים אלו צוחקת על אלו שתהו לפני 70 שנים על המשך המלוכה כשהמלכה אליזבת זכתה בכתר כשהיא בשנות ה-20 לחייה, אך כיום פרשנים מעריכים כי קיצה של המלוכה קרוב.

אחרי שבעה עשורים של מלכה פופולארית שהפכה לאחת הדמויות המפורסמות בעולם, עולה לכתר אדם אפרורי, שעל פי סקרים נמצא הרחק מאחורי יורשו, הנסיך ווילאם וכלתו - קייט.

הטיעונים על בזבוז כספי ציבור משווע על משפחת המלוכה קיימים וחזקים מאוד במאה האחרונה, אך האם אנחנו לקראת שינוי? ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר