שבועות בודדים לבחירות

הרפובליקנים מובילים בבחירות האמצע - האם ביידן ינצל מהשפלה? | סקירה

שבוע בדיוק אחרי הבחירות לכנסת תתקיים מערכת בחירות מעניינת לא פחות מעבר לים, בה עשוי ביידן לאבד את הרוב בקונגרס • סקרים אחרונים מנבאים התאוששות לביידן, אך סכנת אובדן הרוב עוד מרחפת • הנשיא ביידן יצליח בניגוד לכל הסיכויים? (פוליטי)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הנשיא ג'ו ביידן (צילום: הבית הלבן)

בעוד הבחירות לכנסת מתקרבות בצעדי ענק, בארצות הברית העיניים נשואות אל הבחירות לקונגרס האמריקני, בו עשוי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לאבד את הרוב הפרלמנטרי שלו ולסנדל פעולות רבות שירצה.

אובדן רוב בקונגרס בבחירות אמצע שמתרחשות בקדנציה ראשונה של נשיא אמריקני לא נחשב לאירוע חריג במיוחד. גם הנשיא הקודם טראמפ נמצא ברשימה המכובדת של נשיאים שאיבדו את הרוב בקונגרס בבחירות האמצע, בין היתר בשל העובדה שתוך שנתיים בלבד, קשה להראות לבוחרים תוצאות.

כך עובדת השיטה

כידוע, הקונגרס מורכב משני בתים, בית הנבחרים, המשמש כבית התחתון ומונה 435 מושבים כשכל אחת מ-50 מדינות ארצות הברית שולחות נציג על בסיס גודל האוכלוסייה שלה. גודל אוכלוסייה נקבע במפקד האוכלוסין שנערך אחת לעשור, אז לעיתים מדינה מסוימת יכולה לשלוח בסבב הבא נציג פחות לטובת מדינה אחרת. כך למשל ב-2010 עשרה נציגים עברו בין מדינות. כך למשל קליפורניה, בעלת האוכלוסייה הגדול ביותר, שולחת לבית הנבחרים 54 נציגים, זאת לעומת ורמונט למשל, שבוחרת 3 נציגים בלבד.

לצד זאת, הסנאט מורכב מ-100 חברים, ומשמש כבית העליון של הקונגרס - וכל מדינה מ-50 החברות בוחרת שני נציגים, ללא קשר לגודל האוכלוסייה.

אובמה מצביע ב-2016 (ארכיון הבית הלבן)

הקונגרס מחוקק את החוקים הארציים של ארצות הברית כשבית הנבחרים (הבית התחתון כאמור) מציע את החוקים, והסנאט עם סמכות לבלום אותם.

כך למשל אם למפלגה הדמוקרטית אין רוב בסנאט אך יש רוב בבית הנבחרים, יוכלו להציע כמה חוקקים שירצו, אך הסנאט יוכל לבלום את ההצעות. במקרה הפוך, חיקוק חוקים יהפוך למשימה קשה במיוחד. לכן, ישנה חשיבות על שמירת הרוב.

חברי הסנאט נבחרים לתקופת כהונה של שש שנים, כשבכל שנתיים שליש מהסנאט עומד לבחירה. לעומת זאת, הבחירות לבית הנבחרים מתרחשות בכל שנתיים וכלל החברים צריכים לעמוד לבחירה שוב.

מה עתיד לקרות?

את העתיד קשה לנבא, אך על פי הסקרים בחודשים האחרונים, המפלגה הרפובליקנית עשויה לקבל את הרוב מידי המפלגה הדמוקרטית, דבר שיקשה על הנשיא הדמוקרטי ביידן לחוקק חוקים כפי שעשה בשנתיים האחרונות כשהחזיק ברוב בשני הבתים.

ינצח בניגוד לסיכויים? ביידן בכנס בחירות (הבית הלבן)

יחד עם זאת, בשבועות האחרונים נראה כי קיים סיכוי לביידן לנצח את הסטטיסטיקה ואת הבחירות כשהמפלגה הדמוקרטית הולכת וסוגרת פערים, זאת בין היתר בשל העובדה שמועמדים הנחשבים לפחות 'מרכזיים' הפסידו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ובמקומם הוצבו מועמדים התומכים באופן נרחב בנשיא לשעבר טראמפ, מה שמרתיע מצביעים מתלבטים.

מצד שני, המפלגה הרפובליקנית מנסה בכל כוחה להבליט את המצב הכלכלי הקשה שנוצר בשנתיים האחרונות בניסיון להגדיל את הפער שוב.

המתנדנדות

מבין 435 נציגי בית הנבחרים, הסקרים מנבאים ל-405 מועמדים משתי המפלגות ניצחון בטוח, ואובדן הרוב של ביידן המונח על הכף יוכרע בהצבעה ב-30 מחוזות, בעיקר בפרברי פנסילבניה, קליפורניה, אוהיו וצפון קרוליינה שיהפכו בקרוב למה שמכונה 'מדינות מפתח'.

לצד זאת, בסנאט עומדת לבחירה קבוצה של 35 נציגים מתוך 100 כשהמדינות בהן עדיין לא ברור מי ינצח הן נבאדה, אריזונה, פנסילבניה וג'ורג'יה.

ההשפעה על ביידן וטראמפ

הנשיא ג'ו ביידן נאבק בשיאים של סקרי תמיכה בהן זוכה בנתונים בעייתיים מאוד עבורו ועבור מפלגתו, מה שהופך את המשימה להמשיך להחזיק ברוב חשובה עבורו בכדי לייצר תודעה בארצות הברית כי הוא עדיין האיש המיועד להוביל את המדינה החזקה ביותר בעולם.

מנסה "לחזק את הכלכלה" בקניות במאפיה, בשבוע שעבר (הבית הלבן)

לצידו, מי שהפסיד בבחירות לנשיאות, דונלד טראמפ, שמבסס מאוד את מעמדו בתוך המפלגה מצד אחד, אך כאמור, גם מרחיק מצביעים שסולדים ממנו, מה שעשוי לסייע לביידן למרות שנתיים מקרטעות.

והיה וביידן ישיג נתונים מוצלחים מישיגן, פנסילבניה ווסיקונסין - הדבר עשוי להחזיר במידת מה את הרוח למפרשי ביידן והמפלגה הדמוקרטית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר