סערה בממלכה | פרשנות

מנצח, אבל מפסיד: זאת הבעיה של המנהיג הבריטי החדש // ציקי ברנדוין

כשהפסיד את המירוץ לפני חודשיים, לא האמין שיכנס כל כך מהר ללשכת ראש הממשלה | לרישי סונאק אין יותר מדי זמן לחגוג ונראה כי כבר הכישלון התחיל (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

"אל תמהר לפתוח שמפנייה". זאת העצה שהייתי נותן לראש הממשלה הבריטי הנכנס רישי סונאק. אם היה שואל עוד קודם - הייתה ממליץ לו: תברח - אל תתמודד. אז נכון, תפקיד ראש הממשלה הוא הנכסף ביותר בממלכה בהנחה שאתה לא בנה של המלכה אליזבת, אבל העיתוי הנוכחי להפוך לראש ממשלה לא יכול להיות גרוע יותר.

אחרי שורה של סערות ציבוריות, היה זה רישי סונאק, אז שר האוצר, שהודיע כי הוא מתפטר מתפקידו הבכיר בממשלת ג'ונסון - מהלך שהביא לבסוף להודעת התפטרות של האיש שהביא הישג למפלגה השמרנית שלא היה כמותו שנים ארוכות.

עזיבת ג'ונסון הגיעה בין היתר בצל צניחה חופשית של המפלגה השמרנית, זאת בזמן שמפלגת הלייבור משמאל מתחזקת.

מאז עזב ג'ונסון והוחלף בידי ראש הממשלה ליז טראס, שלא נבחרה בבחירות כלליות אלא בבחירות פנימיות של המפלגה - המשיכה המפלגה בקריסה שהגיעה לשפל של עשרות שנים ופער של יותר מ-30 אחוזים מול מפלגת הלייבור.

תכנית ה'מיני תקציב' של טראס הייתה זו שהביאה את ממשלתה לקיצה - 44 ימים אחרי שהושבעה, ובמפלגה השמרנית החליטו שלא ללכת לבחירות למרות הדרישה הנוקבת של האופוזיציה והטענות כי הליך פנימי הוא "לא דמוקרטי".

הטיעון של האופוזיציה על ההתעקשות שלא ללכת לבחירות כלליות מתלבה עוד יותר כשסונאק נבחר רק על ידי חברי הפרלמנט של המפגה השמרנית - זאת מבלי לשאול אפילו את מתפקדי המפלגה, זאת בשל העובדה שהיה המועמד היחיד שהשיג את מספר הקולות המינימאלי להתמודדות.

גם אם ניצח ביושר, והמהלך חוקי, סונאק, אדם שדבק בו לאורך הקריירה טענות לחוסר יושר, בעיקר לאחר שהפנה גב לראש הממשלה לשעבר ג'ונסון - מתחיל ברגל שמאל.

אני מקווה בשביל המנהיג החדש שעושה היסטוריה כמנהיג הראשון שאינו לבן עור, שלא ימהר לפתוח בקבוק שמפנייה, למרות שברשותו כסף רב - באמת שכנראה מדובר בבל תשחית.

סונאק הוא לא אדם טיפש, והוא אחד מהפוליטיקאים העשירים שידעה הממלכה. ובכל זאת, נראה כי לא יהיה פתרון קסם לכלכלה הבריטית, זאת בזמן שעליית המחירים שם גבוהה מאוד.

גם אם יזום מהלך גאוני, הרי שאת הפירות כנראה יקצור אדם אחר שיחליף את סונאק בשל העובדה שלא קיבל מנדט מהעם אלא מהמפלגה, ובשל המצב הלא יציב.

ובכל זאת - אם מישהו מכיר את סונאק - שלא יעביר לו את הפרשנות הזו. שלא יתחרט. הרי מישהו יהיה צריך לקחת את העבודה הזו...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר