תקדים עולמי

ניו זילנד נלחמת בעישון: איסור על מכירת סיגריות לצעירים

אחרי שמיגרה את הקורונה בסגרים הרמטיים - ניו זילנד נלחמת בעישון הסיגריות; שורת חוקים חסרי תקדים שאושרו בבית המחוקקים הניו זילנדי יוציאו את הסיגריות בתוך כמה שנים (בעולם)

מישאל לוי | כיכר השבת |
יוצאים מהחוק (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)

חקיקה חסרת תקדים: ניו זילנד אישרה שורת חוקים שתוציא את עישון הסיגריות במדינה הקטנה אל מחוץ לחוק. הנימוק: "אין טעם לאשר מוצר שהורג כמחצית ממשתמשיו". אידוי טבק וחימומו יישארו במסגרת החוק.

היום (שלישי) אושרו בבית המחוקקים הניו זילנדי שורת חוקים חסרי תקדים בעולם המערבי ואף בעולם כולו. החל מהחודש הבא, הפותח את שנת 2023, תיאסר לחלוטין מכירת מוצרי עישון כולל סיגריות לאדם שנולד לאחר ה-01/01/2009 למשך כל ימי חייו. משמעות החוק, בתוך פחות ממאה שנים, לא יהיה אזרח אחד ברחבי ניו זילנד שיותר לו לרכוש סיגריות במסגרת החוק.

כחלק מהליך החקיקה למניעת עישון בניו זילנד, שעבר היום, צומצמו במקביל מספר החנויות ובתי העסק שרשאים למכור סיגריות לאנשים להם החוק עדיין מתיר לרכוש סיגריות ב-90% ומספרם יעמוד על 600 חנויות בלבד במקום 6,000 חנויות הפעילות כיום.

בנין הפרלמנט בניו זילנד (צילום: שאטרסטוק)

הקנס, אם תהיתם, למי שיפר את החוק, יעמוד על סכום עתק של 150,000 דולר ניו זילנדי השווה ערך ל-330,000 שקלים. החוק גם מגביל את כמות הניקוטין המותרת בכל סיגריה והסיגריות יימכרו רק בחנויות המיועדות למוצרי עישון בלבד. אין לכם מה לחפש סיגריות בקיוסקים של ניו זילנד.

המחוקק הניו זילנדי מודע לבעיית ההתמכרות ממנה סובלים אלו שכבר התחילו לעשן ועל כן הוא מתיר על כנם את מכירת המוצרים האלטרנטיביים לעישון אשר גם הם מכילים ניקוטין, כגון מוצרי אידוי (אייקוס), שקיות טבק וטבק לחימום.

לחוק קמו מתנגדים רבים ברחבי המדינה הקטנה. בין שלל נימוקי המתנגדים קיים הטיעון על שוק שחור מסיבי שיתפתח ברחבי המדינה לממכר סיגריות והפיכת אזרחים מידי לעבריינים במסגרת החוק החדש, אולם שרת הבריאות של ניו זילנד, ד"ר עיישה וראל הגנה על החוק החדש בפרלמנט בניו זילנד.

"החוק יחסוך למדינה 5 מיליארד דולר (מקומי) כל שנה, שהולכים על טיפולים במחלות השונות שגורר עימו העישון כגון שלל סוגי הסרטן וקטיעת איברים. אין שום סיבה להשאיר בחוק מוצר שהורג חצי ממשתמשיו", טענה וראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר