דמוקרטיה נוסח טורקיה

ראש עיריית איסטנבול המזוהה עם האופוזיציה הורשע בהעלבת עובד ציבור: ירצה שנתיים וחצי מאסר

אקרם אימאמאולו, הנחשב ליריב מר לנשיא טורקיה המכהן רג'יפ טאיפ ארדואן ואף חשב להתמודד מולו לנשיאות, ייאלץ לגנוז את חלומותיו בשנתיים וחצי הקרובות | העילה: העלבת עובד ציבור (בעולם)

איצלה כץ | כיכר השבת |
הפגנת תמיכה בארדואן. אילוסטרציה (צילום מאת Wisam Hashlamoun/FLASH90)

שנתיים וחצי מאסר בפועל והרחקה מתפקידיו הציבוריים - זהו העונש החמור שהטיל בית המשפט הטורקי על ראש העיר איסטנבול. אקרם אימאמאולו, יריבו הבולט והמר ביותר של הנשיא המכהן רג'יפ טאיפ ארדואן מואשם כי 'העליב' מספר חברים במועצה העליונה של טורקיה. הוא צפוי לערער על גזר הדין.

יריביו של ארדואן מאשימים את פסיקת בית המשפט הטורקי ב'ניסיון סתימת פיות' ו'משחק מלוכלך' של הנשיא המכהן ארדואן עקב חששו מהפסד בבחירות לאימאמאולו. כזכור, בשנת 2019 התמודד אימאמאולו על תפקיד ראש עיריית איסטנבול. הוא נחשב לנציג אופוזיציוני בולט לארדואן שהביע תמיכה מפורשת במתחריו של אימאמאולו. אולם למורת רוחו של ארדואן - אקרם אימאמאולו ניצח את הבחירות ומאז הוא מכהן בתפקיד ראש העיר איסטנבול.

ארדואן לא מיהר להשלים עם ניצחונו של נציג מפלגת האופוזיציה וטען כי התגלו בבחירות לעירייה 'אי סדרים' המחייבים בחירות חוזרות. בעקבות ההחלטה על קיום בחירות חוזרות, פרצו הפגנות בכל רחבי טורקיה, בדגש על איסטנבול. אולם ארדדואן התעקש, ומספר חודשים לאחר מכן התקיים הסבב השני. גם אז ניצח אימאמאולו. והביא את הקץ על שליטת מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) האיסלאמיסטית ששלטה באיסטנבול במשך מעל 25 שנים.

כאשר המועצה העליונה של טורקיה הכריזה על ביטול תוצאות הבחירות באיסטנבול מהסבב הראשון וקיומו של סבב נוסף, התבטא ראש העיר המנצח כי ההחלטה הינה 'מעשה מטופש'. אמירה זו למעשה היוותה את העילה להאשמתו והרשעתו ע"י בית המשפט הטורקי ב'העלבת חברי המועצת העליונה'. אקרם אימאמאולו טוען מנגד להגנתו כי דבריו כלל לא היו מכוונים כלפי המועצת העליונה אלא לשר הפנים שכינה אותו 'שוטה'.

הרשעתו של אימאמאולו אינה רק 'נקמה' של ארדואן במועמד שניצח את מועמד מפלגתו על ראשות העיר איסטנבול. ארשואן חושש, כי בבחירות הקרובות שיתקיימו השנה על נשיאות טורקיה, יביס אותו אימאמאולו. ארדואן מצידו כבר רמז כי הבחירות בשנת 2023 יהיו הבחירות האחרונות בהן יתמודד על נשיאות המדינה.

עם הקראת גזר הדין אמש (רביעי), יצאו אלפים מתומכיו של ראש עיריית איסטנבול המזוהים עם האופוזיציה הקשה לארדואן, להפגנות נרחבות באיסטנבטול. הם צעקו: "צדק, זכויות, חוק".

בעולם גם מבינים כי הפסיקה הינה פוליטית ומטרתה להשתיק את האופוזיציה. במחלקת המדינה האמריקאית הביעו את מורת רוחם מהפסיקה: "הפסיקה הלא-צודקת הזו אינה עולה בקנה אחד עם כיבוד זכויות האדם, החירויות הבסיסיות ושלטון החוק ואנו מודאגים ביותר מההגשה הבלתי פוסקת של כתבי אישום נגד אנשי ציבור, עיתונאים, פוליטיקאים ובכירים במגזר העסקי בטורקיה, ומההחזקה הממושכת שלהם במעצר לפני משפט".

מבט על העיר איסטנבול (צילום: shutterstock)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר