הירי שפילח את השקט

למה ארדואן זועם על צרפת ואיך זה קשור לכורדים? | באנו לפשט

יום שישי בצהריים, השקט היחסי ברובע העשירי בפריז הופר בקולות ירי; אזרח צרפת רצח שלושה בני אדם במרכז תרבות כורדי, והדם הכורדי שנשפך הצית מחאות אלימות | ציקי ברנדוין מפשט את היחסים בין נשיא טורקיה לכורדים והקשר לצרפת (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

יום שישי בצהריים, השקט היחסי ברובע העשירי בפריז הופר כשקול של ירי כדורים פילח את האוויר. אזרח צרפת בשלהי שנות ה-60 לחייו פתח בירי ורצח שלושה בני אדם. בחקירתו טען כי הוא "גזען" וכי יש לו "שנאה פתולוגית לזרים". הרצח התרחש במרכז תרבות כורדי, והדם הכורדי שנשפך הצית מחאות אלימות.

>> למגזין המלא <<

האירוע מזכיר לכורדים רבים את המצב שהיה באירופה לפני כמעט עשור, אז בוצעו כמה רציחות של כורדים שעד היום לא פוענחו ולטענת רבים אנקרה עומדת מאחורי ניסיון החיסול.

ארדואן והכורדים

אז בואו ניקח רגע צעד לאחור ונבין את מערכת היחסים המתוחה מאוד בין ארדואן וכפועל יוצא הממשל הטורקי, לבין הנהגת הכורדים.

ארדואן מחבב את הכורדים כנראה לא פחות מהחביבות שמגלה אביגדור ליברמן למגזר החרדי. לאורך השנים סרב להוריד את אחוז החסימה במדינה, מהגבוהים בעולם, שעמד על 10 אחוזים (12 מנדטים בישראל!) - דבר שגם שירת את מפלגתו 'הצדק והפיתוח', אך גם סייע לו לאורך השנים להשאיר את המפלגות הכורדיות מחוץ לפרלמנט.

מאחוזי החסימה הגבוהים בעולם - הפרלמנט הטורקי (צילום: Yıldız Yazıcıoğlu, ויקימדיה)

לבחירות 2015 הגיעו הכורדים מוכנים כשהתמודדו במסגרת 'מפלגת העמים הדמוקרטית', אז הצליחו לצלוח בריצה משותפת את אחוז החסימה הגבוה, ובניגוד להערכות זכו ב-13 אחוזים. אגב, השלטונות הטורקיים דאגו לעצור רבים מהם והדיחו 50 מתוך 53 ראשי עיר מטעם המפלגה. דמוקרטיה ליברלית. מה נאמר.

בשנה שעברה, הבין לראשונה נשיא טורקיה כי אין מנוס מהורדת אחוז החסימה שגם כך לא מסייע לו רבות, והוריד אותו בלחץ האופוזיציה ל-7%.

במשך יותר מארבעה עשורים פועלת בטורקיה מפלגת הפועלים של כורדיסטאן השמאלית. המפלגה מוכרת בטורקיה כארגון טרור. המפלגה, שמוכרת גם בשמה המקוצר PKK דורשת לקבל אוטונומיה מטורקיה.

העולם

במדינות רבות בעולם לא מכירים ב-PKK כארגון טרור, זאת למרות העובדה שטורקיה מקדשת את המלחמה ב-PKK כמעט לפני כל נושא אחר.

כך למשל כשבחודשים האחרונים שוודיה ופינלנד רצו להצטרף לנאט"ו ונזקקו לאישור מארדואן ומטורקיה, דרשו בטורקיה מהמדינות "להפסיק להגן על טרור וטרוריסטים", זאת בטענה כי שוודיה ופינלנד מספקות מקלט לכמה בכירים מה-PKK אותם אנקרה רוצה לשים לכל הפחות מאחורי סורג ובריח.

(PKK)

בין המדינות שכן מכירות במפלגה כארגון טרור ניתן למצוא את ארצות הברית, האיחוד האירופי ואחרות, אך ארדואן מעוניין בהסגרת פעילי המפלגה לידי טורקיה.

כמעט כל אירוע טרור שהתרחש בטורקיה, הנשיא הטורקי מיהר להפנות אצבע מאשימה כלפי המפלגה הכורדית. זה נח, וגם מעלה את הפופולאריות של הנשיא הטורקי בצל דשדוש בסקרי הבחירות הקרבות.

צרפת

נחזור חזרה אל הנושא לשמו התכנסנו. בתקופה האחרונה ישנה מתיחות בין צרפת לטורקיה, בין היתר בכל הקשור לסוריה, זאת בצל שיתוף הפעולה של צרפת ומדינות מערביות בארגון כורדי בסוריה הנחשב למעיין זרוע של ה-PKK.

ביום שישי הקודם, כשהירי פילח את האוויר האירופאי בפריז, הייתה זו הזדמנות מושלמת עבור הממשל המדשדש באנקרה לנצל את הרגע.

בעקבות אירוע הירי, כורדים רבים פתחו במאחה אלימה כשחלקם נשאו את דגל ה-PKK. במהלך ההפגנות גילו השוטרים הצרפתים איפוק יחסי, דבר שעורר את זעם הטורקים.

"ארגון הטרור שאתם תומכים בו בסוריה מתפוצץ לכם עכשיו בפנים", עקץ בכיר טורקי השבוע את ממשלו של נשיא צרפת מקרון, בניסיון המצטייר ככמעט דמגוגי לקשר בין ה-PKK לבין המחאות האגרסיביות נגד הטבח.

לקינוח, ביום שני האחרון זימנה טורקיה את שגריר צרפת באנקרה לשיחת נזיפה כשלטענת משרד החוץ הטורקי צרפת נקטה בימים האחרונים ב"תעמולה אנטי-טורקית".

נראה כי הסכסוך בין השלטון הטורקי לבין הכורדים, שבמשך כמאה שנים מסרב להכיר בריבונות הכורדים, משפיע על יחסי החוץ של טורקיה - ואולי זה לא הסוף...

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר