דם, דיכוי והיסטוריה

בדרך למלחמה נוספת באירופה? מתיחות סרביה-קוסובו | באנו לפשט

יותר משני עשורים חלפו מאז 'מלחמת קוסובו-סרביה' שגבתה חיים של אלפים ובשבועות האחרונים גובר החשש מפני התלקחות מחודשת בין המדינות | ציקי ברנדוין מפשט את היחסים בין סרביה וקוסובו (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

יותר משני עשורים חלפו מאז 'מלחמת קוסובו' שגבתה חיים של אלפים. באמצע שנות ה-90, פתח הצבא לשחרור קוסבו במאבק חמוש לעצמאותה של קוסובו מסרביה. במהלך המלחמה ביצעה סרביה בקוסובו פשעים נגד האנושות. כתוצאה מהמלחמה, קוסובו הפכה לחבל אוטונומי, כשבהמשך עוד ועוד מדינות הכירו בחבל הארץ כמדינה.

>> למגזין המלא - כנסו עכשיו <<

אז לא, הכתבה הזו לא היסטורית. למה בכל זאת הזכרנו אירוע מהעבר? התשובה היא החשש בשבועות האחרונים מפני התלקחות מחודשת בין המדינות סרביה וקוסובו.

דם, דיכוי, גיאוגרפיה והיסטוריה

קוסובו, שכנתה של סרביה - שלא מקבלת אותה בברכה, היא מדינה ללא מוצא לים הנמצאת בלב אירופה. המדינה הקטנה שגודלה בערך כחצי מגודלה של מדינת ישראל מנסה לשמר ואף להגביר את עצמאותה מסרביה, המדינה ממנה נפרדה לפני כעשור וחצי.

בעוד בסרביה רק 3 אחוזים מהאוכלוסייה הם אסלאמיים בתוך רוב נוצרי, בקוסובו המצב הפוך. 92% מתוך 1.8 מיליון תושבי המדינה הקטנה הם אלבניים ו-6 אחוזים בלבד סרביים.

הכיכר המרכזית בקוסובו (צילום: QIV, פליקר - ויקימדיה)

במהלך שנות התשעים, ביקשה קוסובו עצמאות ואוטונומיה. תגובת הסרבים הייתה אלימה וכואבת. הממשל הסרבי פתח בדיכוי אכזרי נגד הציבור האלבני האתני - שחלק גדול ממנו תמך בעצמאות.

נכון להיום, 99 מ-193 מדינות האו"ם מכירות בקיומה של קוסובו כמדינה עצמאית, בהן ישראל. בינתיים, רוסיה, בת בריתה הקרובה של סרביה, חוסמת את גישת קוסובו אל האו"ם.

היחסים הצמודים מתאפיינים גם בחוסר הרצון של נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' לתמוך בקו המערבי-אירופי בכל הקשור למלחמה באוקראינה. אותו ווצ'ציץ' אמר כי הוא מתחייב שלעולם לא יכיר בעצמאותה של קוסובו.

בדרך למלחמה?

עשרות אלפים מתוך תושבי קוסובו מסרבים להכיר בריבונות מדינתם וטוענים כי הם אזרחים סרביים. אותו המיעוט מקבל שירותי בריאות וחינוך מסרביה, ולאורך השנים מסרב לשנות את לוחות הרישוי במכוניות שלהם לשל קוסובו. המיעוט הוא אותו מיעוט המדובר של 6% הסרביים שחיים במדינה, זאת לצד עוד מספר גדול של סרבים החיים בסרביה וטוענים כי מדובר בעיר עם קשר רגשי וחלק מהמולדת הסרבית.

לפני כמה חודשים, סרביים המתגוררים בקוסובו על גבול סרביה, חסמו כבישים וביצעו ירי של מחאה, מה שהביא את המצב לסף פיצוץ, אך בתיווך האיחוד האירופי ההתדרדרות נבלמה.

חתימה על 'הסכם קוסובו' בתיווך הנשיא דאז טראמפ בבית הלבן, 2020 (צילום: הבית הלבן)

במסגרת המשא ומתן הוחלט כי קוסובו לא תממש את החוק שהעבירה, לפיו, תושב קוסובו שלא ישתמש בלוחית רישוי של קוסובו ייקנס.

לפני כשלושה שבועות המצב הפך שוב למתוח במיוחד, זאת בעקבות מעצר של קצין משטרה סרבי בדימוס בצפון קוסובו. בעקבות כך, ניהלה קוסובו קרבות ירי עם גורמים שמתנגדים לעצמאות קוסובו.

בעקבות המצב, החליטו במיעוט הסרבי לחסום את מעבר הגבול הראשי. השבוע, הוסרו המחסומים על ידי המיעוט הסרבי, אך נשיא סרביה טען כי "חוסר האמון של המיעוט הסרבי בקוסובו יימשך".

בינתיים, בקוסובו חגגו את פינוי המחסומים. "הם הציבו את המתרסים בעצמם, הם הסירו אותם בעצמם", אמר ראש ממשלת קוסובו, "במילים אחרות, אלה שחסמו את עצמם התעייפו לשווא".

נראה כי הפעם שוב הסיכוי לפיצוץ ירד, אך הגחלים עדיין לוחשות, והן עשויות להיות מוצתות שוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר