לקראת בחירות 2024

נשיא בן 82? אלו היריבים האפשריים מבית של הנשיא ג'ו ביידן

שיא ארצות הברית ג'ו ביידן יצא מחוזק מבחירות האמצע, אך אם ירצה להתמודד לכהונה נוספת, יהיה עליו לעבור מספר משוכות מורכבות | מי עשוי להתמודד במפלגה הדמוקרטית ומי יעשה זאת רק אם ביידן לא יתמודד? • 'מגזין כיכר' עם בורסת השמות המלאה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק, פליקר, ויקימדיה)

רגע של כנות. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יצא ללא ספק מחוזק מבחירות האמצע, עם ההפסד הקטן ביותר שהיה לנשיא מכהן בשנים האחרונות - ואפילו הגדיל מעט את הרוב שלו בסנאט. ללא ספק קלף חשוב, אבל אם הוא מעוניין להמשיך לקדנציה נוספת כנשיאה של ארצות הברית, יהיה עליו לעבור כמה משוכות, בהן הפריימריז במפלגה שכנראה יהיו מורכבים משחשב.

>> למגזין המלא - כנסו עכשיו <<

אחרי שבשבוע שעבר סקרנו את המועמדים האפשריים של המפלגה הרפובליקנית בצל הדשדוש בסקרים של דונלד טראמפ, גם פה ננסה להבין מי עשויים להיות היריבים מבית במפלגה הדמוקרטית של ג'ו ביידן - וגם אולי, אם בכל זאת ביידן יבחר שלא להתמודד, מי יהיו המועמדים הריאליים מטעם מפלגתו.

בשורה משמחת בזירה הישראלית היא העובדה שרוב הגורמים שנמצאים משמאל לנשיא ביידן הודיעו כי יתמכו בו בעקבות תוצאות בחירות האמצע, מה שככל הנראה ימנע מגורמים קיצוניים להתברג כמועמדי המפלגה - בהנחה שביידן אכן יתמודד.

כן, אתם לא טועים. פרשנים רבים מעריכים כי קמלה האריס, סגניתו של ביידן, צפויה להתמודד לנשיאות ארצות הברית בשנת 2024.

יחד עם זאת, סגנית הנשיא שבתחילה ניסתה להתמודד לנשיאות ב-2020 ודשדשה בסקרים מה שהביא אותה להתמודד תחת ביידן, תתמודד ככל הנראה רק אם ביידן יחליט שלא להתמודד.

בעיתון 'פוליטיקו' דווח כי בעלה של האריס אמר כי רעייתו והוא חושבים שאם ביידן יבחר שלא להתמודד, על חברי המפלגה להתאחד מאוחרי הסגנית המכהנת כפי שהיה במקרי עבר.

תוצאות בחירות האמצע שנותנות רוח גבית חזקה לביידן, מחלישים את הסיכויים של אי התמודדות ביידן וכפועל יוצא את הסיכויים של האריס לנסות להתמודד לנשיאות.

אם היא תתייעץ עם ביידן, ייתכן והנשיא האמריקני יזכיר לה כי במשך שתי קדנציות שימש כסגנו של אובמה - אבל בסוף הצליח גם לכבוש את הבית הלבן. סבלנות.

ג'ארד פוליס המשמש כמושל קולורדו הצליח להדהים. אם נתחצף קצת, אפשר להשוות אותו להצלחה של דה סנטיס במפלגה הרפובליקנית. בבחירות האמצע במדינתו ניצח וכבש את משרת המושל בפער של 19 אחוזים, פער מרשים בהתחשב בעובדה כי מדובר במדינה מתנדנדת. (בבחירות לבית הנבחרים האחרונות - 3 רפובליקנים ניצחו במדינה לעומת 5 דמוקרטים).

פוליס נחשב לסמן ימני יחסית בתוך המפלגה הדמוקרטית וייתכן מאוד שהוא יחליט להתמודד על משרת הנשיא גם אם ביידן יבחר שכן להתמודד. אגב, אם פוליס יצליח לנצח - הוא יהיה הנשיא היהודי הראשון בתפקיד. וכמובן שפוליס נחשב לתומך ישראל נלהב.

שר התחבורה בממשל ביידן, פיט בוטיג'ג', נחשב לכוכב פוליטי עולה בארצות הברית. בבחירות 2020 ניסה להתמודד גם הוא לנשיאות אך ללא הצלחה, מה שהביא אותו לפרוש מהמירוץ ולתמוך בביידן.

התמיכה המהירה יחסית שהעביר לביידן, השתלמה לו. זמן קצר לאחר שנכנס הנשיא ביידן לבית הלבן, הוא מינה אותו לשר התחבורה.

ההערכה הנרכשת לבוטיג'ג' לצד היכולות הרטוריות שלו, עשויות לגרום לו להחליט להתמודד על הנשיאות שוב - גם אם ביידן יתמודד.

ברני סנדרס הוא האאוט סיידר של המפלגה, שבכלל לא חבר המפלגה הדמוקרטית אלא חבר סנאט עצמאי. סנדרס יתקשה מאוד להתמודד נגד ביידן אם אכן הנשניא המכהן יבחר להתמודד על תקופת כהונה נוספת, כשכאמור, רוב גורמי השמאל במפלגה הדמוקרטית עשויים להתייצב מאחורי ביידן בצל ההצלחה היחסית שלו בבחירות האמצע.

יחד עם זאת, ישנם גורמים שונים שטוענים כי ישקלו להעביר את התמיכה לסנדרס אם אכן יכריז באופן רשמי ופומבי על התמודדותו - דבר שעדיין לא קרה.

מתמודד אפשרי נוסף הוא ג'וש שפירו, יהודי שכבש בפער של 15 אחוזים את משרת מושל פנסילבניה לפני כחודשיים וניצח את המועמד הרפובליקני.

הסיכויים שיתמודד לא גבוהים, אבל קיימים. שפירו ביקר פעמים רבות בישראל ונהנה לצטט את מסכת אבות בכלל ובפרט את רבי טרפון "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר