מגדולי העבריינים המקסיקניים

נמלט מהכלא המקסיקני, נכלא בארה"ב וכעת דורש: לחזור שוב למקסיקו

'אל צ'אפו' - חואקין גוזמן, מגדולי העבריינים המקסיקנים בכל הזמנים, המרצה בארצות הברית מאסר עולם מנצל את ההסכמים המיוחדים בין ארה"ב למקסיקו ודורש - לשוב לכלא המקסיקני ממנו נמלט פעמיים. נשיא מקסיקו "שוקל את הבקשה" (חדשות, בעולם)

איצלה כץ | כיכר השבת |
בית כלא במקסיקו (צילום: shutterstock)

'אל צ'אפו' - זהו הכינוי של חואקין גוזמן, גדול ברוני הסמים במקסיקו אשר הטיל את חיתתו על מערכות החוק במדינה הגובלת עם ארצות הברית ואשר סיפורי אימה על מעלליו מסמרות את שערות אזרחי מקסיקו עד היום. גוזמן הקים במקסיקו רשת לסחר בסמים בעוצמה שלא הייתה מביישת את פבלו אסקובר הקולומביאני.

הוא נכלא פעמיים בבתי כלא מקסיקנים ובכל הפעמים הצליח להימלט בעזרת הקשרים הענפים שלו ושל אנשיו עם גורמי ביטחון שונים במדינה. לגוזמן היתה שליטה על אנשי החוק במקסיקו. שרים בממשלה ושוטרי שטח זוטרים היו כפופים לו.

גוזמן נחשב ליצואן הסמים הגדול ביותר לתחומי ארצות הברית, וקרטל הסמים 'סינלואה' בראשו עמד, שלט למעשה בשוק הסמים בצד המזרחי של ארה"ב. בשנת 2014 הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון המקסיקנים ונכלא בבית הכלא המקסיקני 'לה-פלמה'. הוא נמלט משם כעבור שנה.

במשך שנתיים הצליח גוזמן לשהות במחתרת מתחת לרדאר של הרשויות המקסקיניות עד שברגע של טיפשות הוא העניק ראיון ממקום מחבואו לשחקן אמריקאי. צוות נחתים מקסיקני זיהה את מיקומו המדוייק בעזרת גורמי המודיעין המקסיקנים ובתום קרב יריות הוא נתפס ונכלא.

אל צ'אפו - חואקין גוזמן מוסגר לארצות הברית (ויקימדיה)

ממשלת ארצות הברית דרשה את הסגרתו לידיה בגלל שורת מעשי רצח אותם ביצע 'אל צ'אפו' על אדמת המדינה לצד עסקאות ענק של חומרים מסוכנים וסמים מכל הסוגים והמינים. בארה"ב טענו כי גוזמן 'הציף' את החוף המזרחי בסמים. הוא הוסגר כעבור שנתיים לארה"ב, שם נשפט והורשע בכל סעיפי האישום כנגדו. הוא נשפט למאסר עולם ועוד 30 שנות מאסר. גוזמן בן ה-64 יסיים את חייו בכלא.

אולם, עורך דינו של חואקין גוזמן, חוזה רפוג'יו רודריגז, פנה במכתב לנשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור בבקשה להעביר את גוזמן לבית כלא במקסיקו. לטענת עורך דינו של גוזמן, הוא סובל מתת תנאים בכלא האמריקאי ואינו רואה אור שמש כלל. גוזמן אף אינו זוכה לביקורים, אוכל ותרופות.

מנשיא מקסיקו נמסר כי הוא "שוקל את הבקשה". גם משגרירות ארה"ב במקסיקו מודים כי הם אכן קיבלו העתק מפנייתו של עורך הדין וכי הם אינם שוללים על הסף "בקשות לזכויות אדם בסיסיות" כלשונם. אולם, פרשנים משפטיים בארצות הברית מעריכים כי לבקשה אין הרבה סיכויים. לטענתם, הרזומה של חואקין גוזמן הכולל בריחה מבתי הכלא המקסיקניים בכל פעם בה נאסר לא משחק לטובתו בלשון המעטה.

מאבק עקוב מדם. שוטרים במקסיקו (צילום: shutterstock)

גם במקסיקו לא מצפים בכליון עיניים לשובו של 'אל - צ'אפו'. בנו של ברון הסמים, אובידיו גוזמן נעצר לאחרונה במקסיקו בעוון סחר בסמים ואנשי הקרטל של משפחת הפשע מנהלים מאבק עקוב מדם עם אנשי החוק במדינה הכורעת תחת הפשע המשתולל ברחובות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר