"האומיקרון הרבה פחות מסוכן"

הרב של דרום אפריקה תוקף: "בהלת ה'זן' - הייתה מיותרת"

במסמך מנומק ומפורט, פונה רבה הראשי של דרום אפריקה לנשיא המדינה הרצוג, וטוען כי הבהלה הייתה מיותרת, "בניגוד למה שדווח בתקשורת", וקורא לפתוח את שערי המדינה; "משבר אמון" (ארץ)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
הרב גולדשטיין, על רקע הקורונה בדרום אפריקה (צילום: דוד כהן, פלאש 90, שאטרסטוק)

פרסום ראשון: רבה הראשי של דרום אפריקה, הרב ד''ר (וורן) זאב גולדשטיין, שלח מכתב מיוחד אל נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בו הוא טוען כי בניגוד למדווח בתקשורת, התפשטות זן ה'אומיקרון' של נגיף הקורונה במדינה נמוכה ומסוכנת הרבה פחות, וכי יש לאפשר כניסת אזרחים יהודים לישראל.

כזכור, דרום אפריקה היא המדינה הראשונה בה התגלה זן ה'אומיקרון' שמכה כעת גלים בשאר העולם ובפרט באירופה, הזן מדבק הרבה יותר, אך עדיין לא ברורה מידת המסוכנות שלו.

בפתח מכתבו טוען הרב כי הסיבה בשלה נטען שדרום אפריקה היא המדינה הראשונה, בה אותר הזן היא בשל ה"מצוינות הרפואית של המדינה", וכי הזן היה קיים עוד קודם במדינות כמו בוצואונה, הונג קונג ואף באירופה, "השקיפות של המומחים של דרא"פ יצרה את הטרגדיה", מסביר הרב, ומפרט את המגבלות שהוטלו בעקבות הגילוי הראשוני: "הגבלות טיסה ופגיעה אנושה בשם הטוב של דרא"פ ובכלכלה שלה בתקופה של קיץ והחגים כאן".

בהמשך הוא מצטט את פרופ' דרור מבורך, מנהל פנימית קורונה בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים שטען כי "עכשיו כולם נרגעו... גם הבריטים מאשרים את מה שהדרום אפריקנים כבר דווחו. האומיקרון גורם לפחות אשפוזים בצורה דרמטית. בכלל הדרום אפריקנים הצטיינו, זיהו נגיף, זיהו מגמה והיו הראשונים להרגיע. אנשי רפואה מצוינים".

הרב מסביר ומפרט כי הנגיף מסוכן פחות משמעותית ומציג גרפים המוכיחים זאת, "חודש לאחר איבחון הווריאנט - הגל כאן בדעיכה מהירה במאומתים שיורדים ובאשפוזים נמוכים ביותר - יחסית לגלים הקודמים".

"צריך להודות", הוא מדגיש, "הפעם ישנם הרבה יותר נדבקים סביבנו. גם כאלה שחלו שוב. לרוב עם סימפטומים קלים ביותר. אבל ברוך השם - מעט מאוד אשפוזים. הקהילה היהודית סביבי ידעה בגל הקודם בסביבות חודש יולי, הלוויות מרובות גם של צעירים ואשפוזים מרובים ומסובכים. הפעם זה לא המצב".

(הנתונים שהוצגו במכתב)

הרב מספר כי "בניגוד לרושם שנוצר בתקשורת", אין כמעט מגבלות, ומציין כי המגבלות שנותרו הן רק עוצר לילי ומעט הנחיות דילול של תפילות והתכנסויות, כשלטענתו, "כולם חוגגים בחופשות הקיץ (עונת הקיץ בדרא"פ - היא עכשיו - הפוך מישראל) ובחגים כאן. המסעדות עמוסות. החופים מלאים. הקניונים ללא מקום. וגל ההדבקות עובר בתנאי מציאות רגילים".

בנוסף, הוא מציין כי משרד הבריאות במדינה הגדיל לעשות וביטל למעשה את חובות הבידוד הן של אנשים שבאו במגע עם חולה מאומת והן של חולים מאומתים ללא סימפטומים. "גישה אמיצה זו", הוא כותב, "ממחישה את ההבנה שתפוצת הנגיף נרחבת אך השפעתו זניחה לעומת העומס שמטילים הבידודים על המצב הנפשי והכלכלי במדינה. גם מדינות העולם מכירות במצב של דרום-אפריקה ומסירות את מגבלות הטיסה עליה".

(הנתונים שהוצגו במכתב)

בסיום מכתבו ולאחר שפירט את הסבריו הוא פונה אל הנשיא ומבקש שיאפשר לאזרחים יהודיים מדרום-אפריקה להגיע לישראל, "הם לא בבחינת מבקרים מזדמנים או "תיירים" שמותר לצמצמם בעת מגיפה. יהדות התפוצות, בוודאי כאן בדרום אפריקה, גדושה באנשים שכל חייהם רואים במדינת ישראל בית".

הרב מציין כי למרות שאנו עומדים בפתחו של הגל החמישי עוד לא התקבלה שום התייחסות ביחס לבידודם של יהודי התפוצות כשכאמור, לטענתו היחס אליהם אמור להיות דומה ליחס לישראלים.

"אין כאן שום הקלה ייחודית - אלא בקשה שיחילו את אותן מגבלות מחמירות הקבועות ביחס לישראלים שחוזרים - גם על נכנסים אחרים. ואין כאן שום הצפה מסוכנת - שהרי מדובר בכל קנה מידה בקומץ קטן בסך הכל של אנשים שיתעקשו לטוס בעת המגיפה והגלים מנסיבות מוצדקות", הוא מדגיש.

הרב מוסיף כי "הייאוש והאכזבה הם עצומים, מהיחס של המדינה כלפי היהודים. אין תחושת ערבות הדדית שמיידית תכלול במגבלות גם מקרים כמו שפורטו".

"שוב ושוב טורקים בפני יהודי העולם את הדלת. זהו משבר אמון עמוק", הוא תוקף.

לסיום דורש הרב לאפשר לסטודנטים וצעירים שהתקבלו לתוכניות בארץ להיכנס מיידית וכן את הרחבת הכללים לכך שלא יהיה צורך בפנייה לועדת חריגים.

הרב גולדשטיין בראיון עבר באולפן 'כיכר'

הרב דורש כי "כל אדם בעל זיקה ממשית לישראל יורשה להיכנס אליה תוך קיום המגבלות הרפואיות החלות באותה תקופה על ישראלים וצעדים נוספים הנחוצים לדעת גורמי הרפואה", בנוסף, הוא דורש הקמת מרכז טלפוני למקרי חירום בקונסוליות, פנייה לראשי קהילות והסברה בשפתם, הקמת ועדת חריגים מיוחדת ל'לא-אזרחים בעלי זיקה מיוחדת לישראל' וכן שינוי בטווח הארוך והתייחסות להיתר כניסה ועיגון מעמדם של יהודי התפוצות.

יצוין, כי בנאום שנשא השבוע נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג, הוא אמר: "גם לעם היהודי בתפוצות. עכשיו העם היהודי בתפוצות נמצא במצוקה לא פשוטה בעידן הקורונה. אני מקבל המון פניות מקהילות ומבתי ספר יהודים ועסקתי בזה כידוע לפני שנבחרתי ואני רוצה להציף את הנושא הזה של איך מסתכלים אחינו ואחיותנו בתפוצות על שני דברים: על השיח הפנימי בתוכנו כי הוא נוגע וכואב להם מאוד וגם הם מעלים שאלות, זה פעם ראשונה בהיסטוריה של המדינה שהמדינה נסגרה בפני יהודים בתפוצות. לא נסגרה לעלייה העלייה הייתה מאוד מבורכת בשנה והשנתיים האחרונות, אבל נסגרת בפני אנשים שיש להם משפחה פה. ואני חושב שבתוך השיח שעכשיו דן בפתיחת השמיים צריך לקחת גם את זה בחשבון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר