היסטוריה ואקטואליה

היכן המיקום הגיאוגרפי של הבור אליו הושלך יוסף הצדיק?

בהיסטוריה, רווחת מסורת על מיקומו של הבור אליו הושלך יוסף הצדיק, וכפי שהוא מכונה 'ג'וּב יוּסֻף' בידי המוסלמים, ברמת כורזים בגליל, בסמיכות למושב עמיעד; האמנם? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ג'וּב יוּסֻף (באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

פרק א': אחד האירועים התנ"כיים הכי מפורסמים בהיסטוריה היהודית, הוא על שבטי ישראל, בניו של יעקב אבינו, שהשליכו את יוסף אחיהם לבור בעמק דותן ככתוב: "וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו: הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה... וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת... וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר... וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה". (בראשית ל"ז).

סרטון של מדריך הטיולים שרגא שמידלר על ג'וּב יוּסֻף (באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

רבים מרבותינו ביארו שהמכירה שכמעט גרמה להרג ודאי של יוסף הצדיק, היה לה סיבות רוחניות, והמדובר שהאחים צירפו את הקב"ה לבית דין של עשרה, והיה להם מן הדין לנהוג כך, ולא נעסוק בכך במאמרינו כאן.

דיונינו במאמר זה הוא, היכן המיקום הגיאוגרפי של הבור אליו הושלך יוסף הצדיק?

במהלך ההיסטוריה, רווחת מסורת שגויה של מיקומו של הבור – 'בור יוסף', וכפי שהוא מכונה 'ג'וּב יוּסֻף' בידי המוסלמים, ברמת כורזים אשר בגליל, בסמיכות למושב עמיעד. יובהר שאתר גוב יוסף סגור למבקרים.

מראשוני הנוקטים כמסורת זו היו המוסלמים 'קודאמה' מבגדד, והגיאוגרף המוסלמי המפורסם 'אלמֻקדסי' שחיו לפני יותר מאלף שנים.

הגדילו לעשות הצלבנים הנוצרים שכבשו את ארץ ישראל לפני מעט יותר מ-900 שנים, ובאשר היו למודים בקריאת התנ"ך בו נכתב מפורש שיוסף הושלך לבור בדותן שנמצאת הרחק מהגליל, לכן הם כינו את כל אזור רמת כורזים 'דותן'.

מסורת כזב זו של מיקומו של בור יוסף פרסה לה כנפיים, ורבים מהנוסעים הנכרים ציטטו אותה, כגון הכובש המוסלמי הידוע 'צ'אלח א-דין'.

הנופים על ג'וּב יוּסֻף מאת מדריך הטיולים שרגא שמידלר (באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

הנכרי בורכהרד מהר-ציון ביקר במקום לפני יותר משבע מאות שנים וכתב: "במקום זה עדיין מראים את הבור לתוכו הושם יוסף ע"י אחיו. ראיתיו שם לצידי, בדרך המובילה מהגלעד וליד בית-ציידא מתחברת עם הדרך המובילה מסוריה למצרים".

אבן-בטוטה שחי לפני כ-שבע מאות שנים כתב: "מטבריה הלכנו לבקר את הבאר לתוכה הושלך יוסף, באר גדולה ועמוקה... שתינו קצת מים ממנו".

בשנת תר"ס (1900) הגיע לג'וב יוסף מוסלמי נדבן ממוצא הודי, וקבע לוח שיש במבנה הכיפתי הבנוי על הבור, בו נכתב: "הוא אללה בור יוסף עליו השלום שנת 1318" (שנת 1318 להג'רה היא שנת 1900 לספירה הנוצרית).

אף מן ה"קראים" סברו כן, כפי שכתב שמואל יעמשל לפני כמעט יותר מארבע מאות שנים: "והוא על שפת הירדן במקום יפה מאוד, והלכנו משם ובאנו אל הבאר שהשליכו שם את יוסף הצדיק ע"ה, ובנו על פי הבאר קובה קטנה על ארבעה עמודי שיש ושאבנו מים מהבאר ושתינו בשמחה".

יוצא דופן הוא הנכרי ויליאם טורנר שביקר במקום לפני כמאתיים שנים שאיננו שגה כיתר רעיו הנוצרים, ובכתביו מפקפק הוא במסורת המוסלמים והנוצרים, בכתבו: "על הר מצפון לטבריה, נמצא בור עתיק, יבש והרוס, שנאמר עליו כי הוא הבור שלתוכו הושלך יוסף על ידי אחיו, הוא נמצא במרחק של שעה ומחצית השעה. מכיון שפרסומו סמוך בעיקר על מסורת רופפת, לא יכולתי לקבוע לי זמן ללכת אליו, הואיל והיה לגמרי מחוץ לדרכי".

המשך יבוא...

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר