היסטוריה ואקטואליה

הישיבישיערס' שהסתננו ל'עינות בידאן'

לפני יותר מעשור, בטיול מאובטח נחל תרצה, הגיעו מספר בני ישיבות חרדים, שלפתע זנחו את הקבוצה והאבטחה ועלו על טרמפ פלסטיני; מיהם, מה מעשיהם ולאן ביקשו להגיע? (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
'עיינות בידאן' - הבריכה הענקית, בשנת תש"ע (צילום: יעקב)

הסיקור המצולם של כותב השורות ב'גן העדן התחתון' על גדות נַחַל תִּרְצָה - 'עיינות בידאן' עניין רבים מגולשי 'כיכר השבת' בארץ ובעולם.

רבים מהגולשים של האתר החרדי הגדול בעולם, לא שמעו מעודם על נחל תרצה ששמו נגזר מהעמק שמכונה 'תרצה' שמוזכר בתורתנו הקדושה: "יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה נָאוָה כִּירוּשָׁלָ‍ִם אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת" (שיר השירים ו ד) ואף ראש הכולל הגאון רבי אברהם צוויג שליט"א שביקר בעברו באזור מדהים זה, התבטא באוזני כותב השורות: "מי שלא ראה את נחל תרצה לא יכול להבין את שיר השירים".

לפני יותר מעשור בטיול של 'עמיתים לטיולים' שקבלו אישור לטייל בנחל תרצה, הגיעו עמהם מספר בני ישיבות חרדים שהוגדרו כ"טיילנים".

מטיילים ישראלים יורדים בדרך מהר כביר ל'עיינות בידאן' (צילום: יעקב)

מי שהגדיר זאת, הוא בן המגזר הדתי לאומי שאף אמר לי על קבוצה זו: "הם לא כאלה שמגיעים לטיול עם שקית של גל-פז".

הקבוצה שטיילה בנחל תרצה, לא קבלה אישור להגיע ל'עיינות בידאן' הסמוכים. אולם פתע פתאום שלושה מבחורי הישיבות נעלמו, ושאר המטיילים היו בלחץ. המדריך טלפן אליהם, והתברר שהם חפצו ביותר לבקר ב'עינות בידאן' אליו כאמור הטיול לא הגיע, לכן הם עזבו את הקבוצה שהיתה עם שמירה של צה"ל, ועלו על טרמפ פלסטיני ל'עיינות בידאן'.

כ"ד ניסן תשע"א בחורי ישיבת פונביז' בקריאת תהילים ע"י בית משפ' פוגל (צילום: יעקב)
בני ישיבת פונביז' מסיירים בהר כביר, הצופה על נחל תרצה ועינות בדן, שם הם פגשו בבני קצובר שהדריך אותם על קדושת המקום. ברקע: אתר שיח' בלאל אבן רבאח (צילום: יעקב)

המדריך צרח עליהם שיחזרו מיד, ולא נח עד ששוחח בערבית עם הנהג הפלסטיני שלקח אותם טרמפ ודרש ממנו בתקיפות שיחזיר אותם, וכך הוה. בני הישיבות חזרו לקבוצת הישראלים בנחל תרצה בטיול רשמי שקיבל את אישורי צה"ל, מבלי לבקר ב'עיינות בידאן'.

כשהם חזרו, מוסיף ומספר לי בן שיחי הדתי שהיה עד לאותו מעמד, כולם ביישו אותם, ואז הבנתי מה זה הלבנת פנים וכמה זה חמור.

מה שהם עשו, טען לי בן שיחי - זה חוסר אחריות משוועת, ולצערנו נפוץ בשולי החברה החרדית שפעמים מנסים להיכנס לקבר יוסף ללא אישור, ונפצעים מהשבב מסביבה, מסיים בן שיחי שהיה עד לאותו אירוע.

ט"ז סיון תש"ע 'עיינות בידאן' - הבריכה הענקית בטיול רגלי מהישיבה באלון מורה עם מאות מטיילים (צילום: יעקב)

כששמעתי תיאור זה של בחורי ישיבה חרדים שהתגנבו למעין, תהיתי מאיזה חומר קרוצים קבוצת הישיבישיערס' הצ'יקברים שהתגנבו ל'עיינות בידאן' בתוככי הרשות הפלסטינית ללא אבטחה של צה"ל?!

לאחר בירור אצל מקורות רבים, הגעתי לר' יעקב בוגר ישיבת פוניבז' שבתקופת לימודיו בישיבה (בימי שישי בלבד, עם סוג של איש צוות מהישיבה לאחר לימוד לילי ברציפות) אהב לטייל ולמצוא פיסות קרקע חדשות, מאחר שביום שישי אין הרבה זמן, בדרך כלל הטיולים נעשו ב'מזרח הקרוב' והם כללו גם כניסות שאינם רשמיות לערים בשליטה פלסטינית כגון רמאללה.

בטיול אופנים בכניסה ללונה פארק בנחל תרצה – 'עיינות בידאן' בסיור רשמי (צילום: יעקב)

ר' יעקב שכיום לאחר עשור ממאורעות אלו זוכה לעמול בתורה ועדיין משתדל לצאת לתור את הארץ בימי שישי, אומר ל'כיכר השבת' ומבקש מצעירי הצאן לבל ינהגו כמותו, שכן בימינו צה"ל מאשר להיכנס בכניסות רשמיות לנחלים ואתרים רבים בשטחי יו"ש, כולל אתרים שנמצאים בשטחי A ומשכך אין צורך להתגנב, דבר שגובל בסכנת נפשות ועל כך צריך להודות רבות למנהלי 'עמיתים לטיולים' ובראשם עמית אררט התותח, עידו מאושר האמרגן, מאיר רוטר האגדי וד"ר חזי הורן האחד והיחיד ושאר העוסקים במלאכה חשובה זו.

ר' יעקב אף אישר להעלות גלריית תמונות מטריפה מסיוריו אלו בשטחי יהודה ושומרון משנים אלו.

הוספה מעניינת הוא מעיר שבדף היומי לאחרונה (יום חמישי, יבמות פא:) מוזכרים בחשיבותם ובמניינם 'רימוני בדן' שהגיעו מהעיר בדן ש'עינות בידאן' קרויים על שמה.

הבריכה בנחלת תרצה - 'עיינות בידאן' (צילום: יעקב)

עוד הוספה חשובה בפיו, שמסורת השומרונים היא שבני ישראל טבלו ב'עיינות בידאן' לפני העלייה להר גריזים הסמוך.

ר' יעקב מספר שפעמים הוא נכנס ל'עיינות בידאן' עם אישור, ופעמים ללא אישור. בפעם הראשונה היה זה מהר כביר הסמוך. עוד פעמיים הוא נכנס בטרמפ של רכב פלסטיני, כשפעם אחת הוא וחבריו נעצרו על ידי שוטרים פלסטינים. פעם רביעית הלך ברגל מהר עיבל, פעם חמישית עם אופנים ממושב מכורה, ופעם שישית באוטובוסים ממוגני ירי עם 'עמיתים לטיולים' בחודש אב תשפ"א.

באותן שנים, הוא נזכר ומספר בערגה, על סיורים רבים בשטחי יו"ש, ביניהם הוא וחבריו הגיעו לסייר בהר כביר, שם פגשו את בני קצובר שסיפר להם על קדושת המקום. באותה הזדמנות הם נעצרו לאמירת תהילים בסמוך לבית משפחת פוגל וכן זכו לשמוע שיעור תורני אקטואלי מהרב דוד דודקביץ', רבה של יצהר.

לונה פארק בנחל תרצה לפני כעשור (צילום: יעקב)

באחת הפעמים שנכנס ר' יעקב באישור לאזור 'נחל תרצה', הקבוצה שילמה למפעיל בריכת ענק, שם נכנסו מאות המטיילים לרחוץ תוך שמירה על גדרי הצניעות. בבריכה היו מונפים דגלי פלסטין ומדינות נוספות ש'תרמו' להקמת הבריכה, דבר שלא הפריע למאות המתנחלים לרחוץ במקום תוך 'דו קיום' ביניהם לבין מפעילי האתר הפלסטינים ששמחו על בואה של הקבוצה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר