שואפים ליותר

תנסו לא להתעצבן: למה בחורי הישיבה מעשנים בחתונות? | אלו ההסברים

אתם מוזמנים לחתונה, מתארגנים ובאים לשמוח, אך מיד בכניסתכם לאולם נתקלים בבחורי ישיבה המעשנים, חלקם ליד השולחן, אחרים ברחבת הריקודים. כיצד תגיבו? | משה מנס יצא לחקור את התופעה, ובמקום להאשים ולקטרג מצא עצמו מלמד זכות | וגם, המשגיח שמעשן וקורא לבחורים 'בבונים' והאם הכתבה הזו היא 'גזענות'? (עולם הישיבות)

משה מנס | כיכר השבת |
בחורים מעשנים בחתונה טיפוסית (צילום: משה מנס)

את הכתבה הזו רציתי להתחיל בציטוט של המשגיח. זה ציטוט חזק, שהיה אמור להיות הכותרת של הכתבה. אבל דווקא שיחה עם האבא של החתן, גרמה לי להירגע מהתוקפנות המתבקשת ולתת כיוון אחר לכתבה. מהאשמה וביקורת למקום של לימוד כף זכות והבנה וגם של דרך יעילה יותר להשפיע ולהביא לשינוי.

>> למגזין המלא - כנסו

תחילתה של הכתבה בפניות שקיבלתי בעבר. אנשים שכתבו לי וסיפרו לי על בחורים המעשנים בחתונות. מציאות שהכרתי, אבל באמת שלי אישית זה מעולם לא הפריע יותר מידי. למרות שאני מודע היטב לסכנות העישון והעישון הפאסיבי, מעולם לא הבנתי אנשים שמעשנים בצורה אובססיבית תוך הריסת הבריאות ובזבוז כסף מיותר במטרה לקבל איזה רוגע מדומיין. אבל שוב, אישית לא מפריע לי אדם שיעשן בצד ליד החלון ולא חשבתי שזה מצדיק כתבה.

שבוע שעבר הייתי בחתונה שהתקיימה באולם לא גדול בעיר חרדית. הרעש הבלתי נסבל של הפויקר התערבב עם עשן סמיך שהגיע בחלקו משניצלים שרופים אך ברובו מעישון של קרוב ל-10 בחורים שעישנו יחד. זה באמת היה חריג. גם ככה זה היה יום של לחות טרופית, חום ואובך, ואיך שנכנסתי לאולם, משקפיי התכסו באדים והתחלתי להשתעל מהעשן והסירחון. אמרתי 'מזל טוב' ויצאתי בזריזות.

בחוץ, עמדו עוד כמה בחורים. גם הם עישנו. לבריאות. "למה אתם לא מעשנים בפנים?", שאלתי אותם בלי לחשוב.

והם ענו: "זה לא יפה", "זה לא בריא", "זה לא חוקי", וכו'. הגדיל לענות אחד הבחורים שענה שקשה לעשן בפנים כי "אין שם אוויר".

מעשנים בצד במהלך שמחה (צילום: בן חנניה)

"אז למה בחורים בפנים כן מעשנים?", שאלתי. האמת שלא רק אותם שאלתי, בימים האחרונים שאלתי אנשים רבים. במציאות וברשתות החברתיות. בתחילה בשביל לעשות כתבה תוקפנית ומאשימה אך בעקבות שיחות עם אנשים אני חושב שהביקורת צריכה להיות חכמה יותר.

האבא של החתן פנה אלי, הוא ראה שפרסמתי על נושא העישון בחתונות והוא ידע היטב במה מדובר. "ראיתי אותם בחתונה וזה הפריע לי, אבל דנתי אותם לכף זכות, הם עסוקים בשמחה ולא ממש שמים לב". לדבריו, "שקלתי להעיר להם, אבל לא היה לי את הפניות, ולא כל כך בא לי להתחיל לתת מוסר מתוך כעס בחתונה שלנו, זה גם חברים של החתן, אתה לא רוצה להעכיר את האווירה".

"ובכל מקרה", הוא ביקש, "אם אתה כותב על זה, תנסה להבין אותם". צודק.

ובכן, כמה וכמה ענו לי באותו סגנון. יעקב ו. אמר לי: "זה חוסר מודעות. פשוט חוסר מודעות. זה לא בא ממקום רע, בחורי ישיבה חיים בבועה, מבחינתם זה כמו לעשן במנגל על שפת הכינרת". יש בזה משהו, הרבה פעמים בתוך אווירת השמחה ואולי קצת אלכוהול. הבחור הצעיר לא באמת חושב שזה מפריע למישהו. כל מה שצריך זה להעיר בעדינות, לשאול אם אכפת לך לעשן בחוץ והוא מיד יצא.

יש גם כאלו שחושבים שזה לא באמת מפריע וזו סתם אובססיה של אנשים שאוהבים להפריע ולהעיר. וכך כתב אברהם ג.: "בבר מצוה לבן שלי, בשלב מתקדם הרשיתי לעצמי לעשן באולם. ניגש אלי אדם שלא הכרתי והתחיל לנזוף בי. שאלתי אותו בנימוס מי הוא והוא ענה בלי להתבלבל 'מהצד של הכלה'. אחר כך התברר שהוא הגיע לאירוע באולם השני של פביליון בכלל... אניוואי, זה נדיר היום יחסית. בדרך כלל יש אולמות ספציפיים שמותר לעשן בהם או באזורים מסוימים ומקובל לכבד את זה".

נקודה נוספת וחשובה שהעירו לתשומת ליבי כמה וכמה, שזה כלל לא קשור לבחורי ישיבות, זו תופעה שקיימת בכל המגזרים. נחמן ט. כתב לי: "לא יודע אם יש צד זכות אבל בחתונות חילוניות למהדרין, לפחות אלו שאני השתתפתי בהן, התופעה קיימת ובועטת". גם נריה מספר: "בחתונות בכללי היום הרבה מעשנים באולם, לא רק אצל חרדים".

גם שלמה פ. הגיב בנחרצות: "אין קשר לחרדים, בכל אירוע של ציבור לא דתי שהייתי, חוויתי את זה, יש כאלו שמקפידים יותר ויש כאלו פחות". תמר שיתפה: "בשוק הסגור, מחנה יהודה, גם מעשנים... ללא הבדל דת... וזה גם לא בסדר".

הכי אגרסיבי היה איציק שהאשים אותי בגזענות על הרצון בכלל לעשות כתבה בנושא. לדבריו, "בחתונות של חילונים גם מעשנים לכן לא הבנתי את הגזענות בקטע של חרדים. במועדונים בקושי אפשר לנשום מרוב סיגריות והבגדים עם ריח שלא יוצא גם אחרי 3 כביסות. הקטע של החרדים ממש מעצבן פה".

ובכל אופן, לי אישית לא ממש יוצא להיות בחתונות של חילונים, אני גם לא ממש מסתובב בשוק הסגור או במועדונים כך שאני לא מכיר את המציאות שם, ותכלס אנחנו אלו האמורים לבקר ולהציף מודעות על סוגיות אצלינו בחברה ובמיוחד כאשר אנו מדברים על בחורי ישיבות שעבודת המידות ומחשבה על השני אמורה להיות בראש מעייניהם, כך שהביקורת מתבקשת והתגובות הכועסות והנזעמות רבות.

שמעון ל. כתב: "בחתונות כאלה, אני משתדל שלא להיות באולם. כשתעיר למישהו שמעשן - הוא יסתכל עליך 'מלמעלה' במבט החרדי המזלזל השמור ל'דל גאה' הייחודי לציבור בחורי-הישיבות".

גם אליעזר ש. שמשתייך לדבריו לציבור הדתי לאומי כתב לי: "אני לא נמצא הרבה באירועים במגזר החרדי אבל כשאני כן מגיע זה מדהים אותי מחדש, אין מודעות לנושא של עישון בתוך אולם, אנשים מעשנים לא בצד, לא ליד חלון, אלא בתוך השולחנות ורחבת הריקודים. פעם בחתונה אדם שישב לידי עישן, שאלתי אותו 'למה, זה הרי מאוד מפריע למי שלא מעשן, למה לא שלא תצא החוצה'. הוא ענה לי בפשטות: 'מה אתה רוצה גם בעל האירוע מעשן תפנה קודם אליו…'".

"זה לאו דווקא בציבור החרדי", אמרתי לו. אבל הוא התעקש שכן. לדבריו, "באירוע נורמטיבי לא אירועים של מופרעים, בהחלט כן".

ציטולוגיה של נוזל פלאורלי של אדנוקרצינומה ריאתית. עזבו שניה מה זה, אבל בוא נגיד שלעשן לא תורם לבריאות (צילום: shutterstock.)

אז על אלו ישיבות מדובר ועל אלו פחות? כאן שאלתי בחורים רבים. תחילה פניתי ליצחק ק. שלומד באחת הישיבות הטובות, לדבריו: "ברוב הישיבות המיינסטרימיות זה מקובל לחלוטין. גם באמצע הסעודה".

"מצד שני", הוא מוסיף, "תמיד יש גם אנשים שזה מפריע להם (ובצדק) והם מעירים ואפילו צועקים. ברוב המקרים המעשן יכבה את הסיגריה. בשאר המקרים, הפוניבז'ערס יצפצו על המתלונן". לדבריו, "בשעת הריקודים לאחר הסעודה זה אף מקובל יותר. בסוף החתונה עוד יותר אפילו שישנם עוד אנשים באולם".

בחור נוסף שהיה נוכח בשיחה התערב וטען: "תשמע, יש אולמות שחייבים סיגריה להעביר את הטעם הדוחה של הבורקס עם הרוטב. והבורקס הזה יותר מסוכן לבריאות מסיגריה". אין ספק, שהוא למדן.

לעומתם, יוסף, שלומד בישיבה פחות נחשבת לא הסכים לדברים של יצחק. לדבריו: "בישיבות החסידיות והירושלמים המציאות חזקה. בישיבות של חוצניקים זה לא בא בחשבון ואילו בישיבות הליטאיות זה תלוי בישיבה. יש את הישיבות המודרניות שם מעשנים בכיף. בשאר הישיבות, גם בהכי טובות יש בחורים שיעשנו באולם, זה עניין של סטלבט. אבל יש כאלו שזה לא בחשבון כמו 'נחלת הלווים'".

"גם המשגיח שלנו מעשן", גילה לי בחור מישיבה מודרנית.

לא התעצלתי ופניתי לאותו משגיח עליו נאמר לי שהוא מעשן.

שלום וברכה, אני עושה כתבה על עניין העישון באולמות. מה דעתך בנושא? וסליחה על החוצפה אבל אומר לך שאמרו לי שאתה עצמך מעשן...

"אוקיי, טוב שאתה אומר. אז אענה לך בצורה הכי ברורה. אני מעשן. בהחלט. גם אחוז גדול מהישיבה. ואם זה לא מפריע לאף אחד למה שזה יהיה בעיה? אני כמובן מדבר על אולם גדול שמעשנים בצד, ליד חלון. משהו שבאמת לא מפריע. אבל חשוב לי שתכתוב בצורה הכי ברורה שאם מישהו מבקש שנעשן בחוץ, מיד נצא או נכבה. הרי לא להתחשב ביהודי אחר זה הכי לא אנחנו. בחור או אדם שמעשן ומצפצף על סבל של השני, מבחינתי הוא בבון. מה זה בבון? זה חיה שעושה מה שהיא רוצה. מה שנוח ומה שמתאים לה בלי לחשוב על השני. אז הוא בבון. אין שום הצדקה".

ומה דעתך באופן כללי על העישון?

"אל תתחילו עם זה. אין שום הצדקה. והאמת שעכשיו שאתה מדבר איתי אני גם יקח את הדברים לתשומת ליבי שלא לעשן בפנים. ורק אומר לך שתשעים אחוז אם יבוא אדם בצורה מכובדת למעשן ויבקש ממנו בצורה מכובדת, לא באיזה התנשאות או זלזול, הרי שיקשיבו לו".

ואם במשגיחים עסקינן. הנה מה שאמר לי בנימין ו.: "אחד מראשי המשגיחים בדור אמר לי טיעון מצחיק: 'אסור להם אייפונים, אסור בגדים צמודים, אסור מוזיקה, אסור ספרות חול… גם את הסיגריות אתה רוצה לקחת להם?'. כמובן שעניתי בשאלה: איסורי עריות אסור להם, מלאכות שבת אסור להם, שעטנז אסור להם, גם גזל אתה רוצה לקחת להם?".

רק בריאות לכולם!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר