עשי ואל תעשי: מתחילות להוריד במשקל

החורף לקראת סיומו אמנם הוא מפתיע מדי פעם בשינויים והטמפרטורות, בעיקר בלילות, יורדות באופן חד. רבים מאתנו חשים צורך עז לאכול במהלך החורף, בעיקר בערבים. התוצאה לא מאחרת לבוא העלייה דרמטית במשקל במהלך החורף הגיע הזמן להתחיל להשיל (בריאות)

ד"ר אסנת רזיאל | כיכר השבת |

למה צברתי שומן בחורף?

רגע לפני שאנחנו מקבלים את 'לוחות הברית החורפיות' כמובנים מאליהם חשוב להבין מדוע דווקא עונת החורף מועדת להשמנת יתר. גוף האדם בנוי פיזית לאגור מזון ושומן כבר בימים עברו בו ליקטו מזון ואגרו אותו לימים קשים.

כניסתה של המהפכה התעשייתית במאה ה-18 וההתקדמות הטכנולוגית של תעשיית המזון המודרנית הפושה על החברה האנושית שינו את פני הדברים. האדם המודרני החי בציוויליזציה אינו נדרש יותר לאורח החיים הנהוג בעבר, ומכאן גם שאינו נדרש לאותן כמויות מזון ושומן. עם זאת, הקדמה יצרה שפע של מזון תעשייתי מגוון וזמין במיוחד בארצות המערב אך לא רק. דבר זה כמובן יוצר פיתוי לאכילה עודפת של מזון מעובד ותעשייתי שלא עומדים בקנה אחד עם הצרכים הפיזיולוגיים של גוף האדם, ומכאן למעשה נובעת השמנת היתר.

הסיבה לכך שדווקא בחודשי החורף אנשים נוטים להשמין נובעת בשל אותו שריד הישרדותי של גוף האדם, "המתוכנת" לאגור מזון ושומן בעונה הקרה בה היסטורית היה קשה יותר להשיג מזון, דבר שכמובן אינו רלוונטי במאה ה-21. הודות לאמצעי חימום והלבשה הגוף נשמר חם ולמעשה אינו זקוק עוד למאגרי השומן, רק שמישהו שכח לעדכן אותו...

עוד בעניין מזג האוויר, כמו שאמרנו – קר בחוץ, חם בפנים ולכן אנשים נוטים לצאת פחות ולהסתגר בבתים יותר, לרוב מול מסכים, ואם כבר בבית אז גם אוכלים. בהנחה שמרבית האנשים אינם אוכלים סלט חסה, מדובר באכילה מיותרת ואינה מבוקרת שגורמת לצריכה עודפת של קלוריות.

אבל היי, אל תהיו מדוכדכים רק בגלל שהחורף סוגר עליכם, יש בהחלט מה לעשות ויש גם דברים שכדאי לא לעשות שאם תקפידו עליהם תוכלו בקלות לשמור על משקל תקין גם בעונת החורף. קבלו את עשרת הדיברות כדי לשמור על המשקל ולהכנס לדיאטה לפני תקופת האביב.

כמה 'מצווות עשה' שיסייעו לך לשמור על המשקל:

שמרו על חום הגוף

הכלל הראשון והחשוב ביותר לשמירה על משקל תקין הוא שמירה על חום הגוף. הגוף מגיב מיד לירידה בטמפרטורות באופן חד משמעי ודורש מכם לאכול על מנת לספק אנרגיה. יציאה לרחוב ביום קר ללא לבוש חם והולם, משול בדיוק לאותה היציאה מן הבריכה באמצע הקיץ, טמפרטורות הגוף אינה נשמרת, למעשה היא עלולה לרדת, ולא רק שאתם עלולים למצוא עצמכם מתמודדים עם צינון קשה או דלקת ריאות חלילה, אתם עלולים פשוט למצוא את עצמכם אוכלים ללא הפסקה.

גם כשאתם הולכים לישון דאגו שהחדר יהיה חמים ושהשמיכות עבות מספיק לשמירת חום הגוף ברצף קבוע ומגונן. כך אתם גם שומרים על בריאותכם וגם באותה ההזדמנות מווסתים את התקפי הרעב הנובעים מהקור.

בצעו פעילות ספורטיבית

עונת החורף היא ממש לא תירוץ כדי להימנע מפעילות גופנית סדורה וישנם ענפי ספורט, מכוני כושר ובריכות מחוממות שבהחלט מתאימים לעונה זו. בהתחשב בחורף הישראלי, עדיין ישנם מספיק ימים מתאימים לפעילות בחוץ, רק שימו לב להיות לבושים היטב ולא להחזיר את הקלוריות עם ארוחה טובה בסוף.

הרכיבו ארוחות עתירות סיבים

ארוחות עתירות סיבים טובות לכם לכל אורך השנה. יתרה מכך, בחורף יש להן חשיבות גדולה עוד יותר הודות לתחושת השובע שהגוף חווה ומשדר למוח שאנחנו שבעים ומוגנים ואין לנו באמת צורך לאכול עוד. לפיכך, במיוחד בחורף הקפידו לשלב את הסיבים התזונתיים העשירים בתפריט שלכם. תוכלו למצוא אותם בקטניות רבות ובמרקים שאתם אוהבים.

אכלו פירות חורף

הם נהדרים, עסיסיים, מתוקים דיים על מנת לספק לגוף כמות הולמת של סוכרים והם עשירים בנוגדני חימצון (בעיקר פירות ההדר). במקום מתוקים ופיצוחים העדיפו את פירות העונה. זהו בדיוק הקינוח המתוק שאתם צריכים בכל ארוחה, ובהנחה שתוותרו על מתוקי החורף המסורתיים כמו חלבה, קרמבו ושוקולד, הם יכולים להיות נקודה שוברת שיווין בשמירה על משקל מאוזן לאורך החורף.

הרבו בפעילות חברתית

חורף הוא זמן מצוין לפגוש חברים. זכרו שלא כל המפגשים האלו צריכים להתבצע סביב שולחן האוכל באירוח ביתי או בבית קפה. צרפו את החברים שלכם לשלל הפעילויות החברתיות שאתם עושים, אם זה טיולים ברחבי הארץ, שותפים לפעילות ספורטיבית או מפגש תרבותי באולם התיאטרון. כך תיהנו גם מזמן איכות עם חברים וגם משותפים לשמירה על המשקל התקין.

כמה מצוות 'אל תעשה' כדי שתוכלי להגיע למשקל היעד:

אל תישארו הרבה בבית

אנחנו חיים בישראל, ואחרי הכול הטמפרטורות במרבית הארץ ובמרבית השנה אינן צונחות מתחת לאפס ומאפשרות תנועה מחוץ לבית. לכן אין שום סיבה לשנן את המנטרה החורפית הנפוצה "לא בא לי בחורף לעשות דברים". זו טעות. אפילו טעות גדולה. המשיכו להישאר פעילים ואל תוותרו על אף פעילות. כל שאתם צריכים הוא להיות מוגנים מפני הגשם והקור. ככל שתעשו יותר – תשרפו יותר קלוריות. תישארו יותר זמן בבית קרובים למקרר – גם תתפתו לאכילה מיותרת וגם לא תשרפו את הקלוריות, ובדיוק מזה אנחנו מבקשים להימנע.

שבו פחות מול מסך מחשב

מעניין לעניין באותו עניין – הגבילו את זמן הישיבה מול מחשב. בחורף הנטייה שלנו לשבת מול מסך המחשב ככל שזמן הישיבה גדל איתה מתווסף השומן, זה נשנושים, נשנושים זה קלוריות מיותרות, קלוריות מיותרות זה השמנה. ואין צורך להוסיף...

צמצמו אכילת מאכלים מסורתיים

המאכלים המסורתיים, במיוחד אלה של החורף, הם מילכוד בפני עצמו. חמין, ג'חנון, בורקס, רשימה חלקית, הם מאכלים אמנם טעימים, מחממים, אבל גם מאוד משמינים. אין זה אומר לא לאכול אותם, הכל שאלה של כמויות, שלבו אותם בחכמה בתפריט החורפי שלכם וסרבו להזמנות לארוחות עתירות קלוריות במידת האפשר.

הגבילו את צריכת המתוקים והפיצוחים

בשם הסיסמה "בא לי משהו מתוק" אנו משלהבים את עצמנו לצרוך מתוקים מכול הבא ליד. יצרניות המזון תופסות טרמפ על העונה ויוצאות עם מבצעי חורף מיוחדים לשוקולדים ושאר חטיפים מעובדים ועתירי קלוריות. מדובר בקלוריות ריקות ורבות. לעומתם, הפיצוחים אמנם מכילים ערכים תזונתיים מרשימים יותר, אבל ערכים קלוריים גבוהים שאינם עומדים בקנה אחד עם תזונה מאוזנת כאשר זוללים כמות גדולה מהם. לתשומת לבכם, הנתונים מראים כי צריכת הפיצוחים עולה בחודשי החורף פשוט תתחילו להפחית ואל תגידו לא ידענו.

תגמלו מארוחות החורף המעיקות ופשוט תתחילו לחשוב רזה יותר..

אל תלכו לישון מאוחר

נחזור לרגע לתכונות האדם הפרו-תעשייתי. כאשר השמש שקעה אנשים שקעו בשינה, ובחודשי החורף בהם הימים קצרים יתר הם ישנו יותר. בימינו הודות לאמצעי תאורה מודרניים הגוף למעשה ער יותר שעות מבעבר, ולכן זו החלטה ממש טובה ללכת לישון מוקדם יותר בהתאם לשעון הביולוגי ההיסטורי שלנו. בדרך זו גם תפחיתו את הסיכוי לארוחה לילית מיותרת, תקומו רעננים יותר בבוקר ואולי אפילו נמרצים כדי להתחיל את היום בהליכה ספורטיבית בפארק.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא, רמת החייל.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית