כל המציל נפש אחת...

להגיע ללב שלו: איך לעזור לאדם שאתם אוהבים לצאת מדיכאון?

כשעולה בכם חשד (וחשש) שמישהו בסביבתכם לוקה בדיכאון, אתם עלולים להתבלבל ולא לדעת מה לעשות, במיוחד כשהוא טוען שהכל בסדר. לכן גייסנו צמד מומחים שיסביר איך להתנהל במקרה כזה (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אם אתם חושבים שמישהו קרוב אליכם לוקה בדיכאון, לתמוך בו יכול להיות מאתגר. יתכן שכבר ניסיתם לדבר איתו והוא נסער ו'נפנף' אתכם. או שמא הזמנתם אותו לעשות דברים ביחד והוא דחה את התוכניות שלכם לפעם אחרת. ובכל זאת, אתם רוצים לסייע לו, אבל לא בטוחים מהי הדרך הנכונה לעשות זאת. לכן ביקשנו משני מומחים לבריאות הנפש שיעניקו לנו הדרכה כיצד לעזור לאנשים אהובים עם דיכאון.

"בעיות בבריאות הנפש כמו דיכאון, יתבטאו בצורה שונה אצל כל אדם, אז אני ממליצה להתאים את הגישה שלכם לתמיכה באהובכם, על סמך מה שיהדהד איתו", אומרת ד"ר אנישה פאטל-דן, פסיכיאטרית. "אין גישה אחת שמתאימה לכולם. עם זאת, ישנן מספר פעולות שאתם יכולים לנקוט בהן כדי לתת כתף לקרוב שחווה דיכאון, שמאפשרות לו לדעת שאתה שם בשבילו".

1. התחילו שיחה

אנשים נוטים לשאול, "מה לא בסדר איתך?" - דבר שעלול להצטייר כהאשמה וגורם לאנשים להיסגר. במקום זאת, ד"ר סנאם חאפיז, נוירופסיכולוג, ממליץ לפתוח במשהו כמו, "שמתי לב שלא היית אתה לאחרונה וזה בסדר, האם יש משהו שאני יכול לעזור בו?".

2. עודדו אותו לעשות דברים קטנים

"כשמישהו מדוכא, לעתים קשה לו אפילו לקום מהמיטה ורק להתיישב עליה. נסו להיות עדינים ועודדו אותו לבצע דברים פעוטים הדורשים יציאה מהבית, כגון לצאת לנסיעה ברכב, ללוות אתכם בסידורים או לערוך סיבוב קל ברחוב. כל דבר שיוציא אותו מארבעת קירות ביתו הוא צעד בכיוון הנכון", אומר חאפיז.

3. עזרו לו לחפש טיפול

"אם אתם מרגישים בנוח, אולי מוטב שתדברו בפתיחות על החוויות שלכם בתחום בריאות הנפש או הטיפול. תוכלו גם להציע לו עזרה בזיהוי וקביעת פגישה עם איש מקצוע או בהסעתו אליה וחזרה ממנה", משתפת פאטל-דן.

דרכים אחרות לתמוך במישהו שחווה דיכאון שאולי נראה כמו פעולות קטנות אבל יכולות לחולל הבדל גדול: פשוט להיות שם בשבילו ולהקשיב לו ללא שיפוטיות, לתת לו יד עם משימות בבית או לבשל עבורו ולבדוק מה קורה איתו באופן קבוע.

מה הפתרון במידה והאדם שאליו אתם מנסים להגיע לא שש לפנות לעזרה מקצועית?

"זה מאתגר כשמישהו שאכפת לכם ממנו מסרב לקבל תמיכה מגוף מוסמך, אבל אם תהיו כוחניים מדי, זה ידחוף אותו לכיוון ההפוך", אומר חאפיז. "בחנו במתינות את הגבולות ותנו לו את הכוח לבחור. זה ההימור הטוב ביותר שלכם".

שאלנו אותו איך זה נראה בפועל והוא נתן כמה אופציות:

*ראשית, הכירו את אפשרויות הטיפול הזמינות לו, על ידי מחקר מרכזים סמוכים, קבוצות תמיכה ואנשי מקצוע מקומיים. אתם גם יכולים לערוך שיעורי בית באמצעות חקירת תהליכי הקבלה ושיעור ההשתתפות שמאפשרת קופת החולים שלו.

*שאלו אותו שוב אם יהיה מוכן לקבל עזרה על סמך המידע שצברתם. תנו לו מספיק זמן לשקול זאת ויידעו אותו על כך.

*שוב, מבלי להצטייר כשיפוטיים, בררו עמו מהן החששות שלו לגבי קבלת עזרה. התשובות שלו עשויות להפיג חלק מאותם פחדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר