מחקר: יש אנשים שמתוכנתים להעדיף מזון עתיר קלוריות

בעוד שחלק מאוכלוסיית העולם מסוגל להחליף את השוקולד האהוב בחטיף בריאות, יש כאלה שיתקשו לעשות זאת כי הם "תוכנתו" להעדיף מזון עתיר קלוריות, שומן וסוכר, כך טוען מחקר חדש ומספק תירוץ נהדר למה לא עמדנו בדיאטה - הגנים אשמים (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
לא יכולים לוותר על השוקולד? יתכן שהגנים אשמים (צילום: shutterstock)
מתקשים לוותר על השוקולד? יתכן שאתם "מתוכנתים" להעדיף מזון עתיר קלוריות, שומן וסוכר, כך טוען מחקר חדש ומספק תירוץ נהדר למה לא הצלחנו לעמוד בדיאטה.
מוביל המחקר, ד"ר טוני גולדסטון, מקולג' אימפריאל בלונדון, בריטניה, ועמיתיו זיהו שני וריאנטים גנטיים המשפיעים עלינו אם נבחר במזונות עתירי קלוריות או דלי קלוריות - ממצא שלדבריהם, יכול להוביל לפריצת דרך בהתאמת טיפולים אישיים וממוקדים להשמנת יתר.

ממצאי המחקר הוצגו לאחרונה צוות בכנס השנתי של החברה לטיפול בהשמנה בלוס אנג'לס, קליפורניה.
אנשים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ, סוכרת מסוג 2 וצורות מסוימות של סרטן.

תזונה עתירה בשומן וסוכר היא אחד הגורמים עיקריים להשמנה. כאשר אנו צורכים יותר קלוריות ממה שאנו שורפים, זה יכול להוביל לעלייה במשקל. כך, תזונה בריאה ומאוזנת לצד פעילות גופנית נחשבות כאסטרטגיה הטובה ביותר לירידה במשקל. אך לאנשים מסוימים, קל יותר לדבר על תוכניות דיאטה מאשר לבצע בפועל.

לצורך המחקר, ד"ר גולדסטון ועמיתיו ערכו זיהוי דנ״א על 45 מבוגרים בני 19-55 ממוצא אירופי לבן, בניסיון לאתר נוכחות שני גנים: גן FTO, הנקשר עם נטייה להשמנה, והגן DRD2 שתורם לוויסות הדופמין במוח - מוליך עצבי הקשור לתחושת תגמול ותשוקה.

הנבדקים התבקשו לצפות בתמונות של מזנות בעלי ערך קלורי גבוה ונמוך ולדרג את מידת האטרקטיביות שלהם. במקביל, השתמשו החוקרים בסורק תהודה מגנטי תפקודי (fMRI) כדי לנתח את פעילות המוח של הנבדקים.

החוקרים גילו כי משתתפים בעלי הגן FTO דירגו מזונות עתירי קלוריות כמושכים יותר, והפגינו פעילות רבה יותר בחלק של המוח הנקרא קליפת המוח האורביטופרונטלית.

בעקבות זאת, החוקרים מצביעים על כך שאנשים בעלי הגן FTO עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להשמנה, כי הדופמין מעורר בהם תדיר תחושה של כמיהה בנוכחות מזונות לא בריאים.

״זה אומר שהם עלולים לגלות יותר תשוקה מהאדם הממוצע כאשר מוצגים לפניהם מזונות עתירי קלוריות, העשירים בשומן ו/או סוכר, וממילא, לאכול אותם״ מסביר ד"ר גולדסטון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר